lördag 19 februari 2011

Cerchi Nell'Acqua - Jolie






Enrico Buccella är en mycket produktiv och kreativ man, inte nog med att han är skaparen av Sigilli som jag nyss skrivit om, han har också ytterligare en parfymlinje Cerchi Nell'Acqua (ringar på vattnet). Cerchi Nell'Acqua finns ännu bara i Italien, men blir tillgänglig inom kort på www.humbra.it


Medan Sigilli inspirerats av etruskerna och delvis ovanliga noter eller ovanliga kombinationer av noter, innehåller Cerchi Nell'Acqua fem olika dofter; Jolie, Waves, White Out, Ambr'ero och Piccolo Amor, lite mer välkända ingredienser. Det som är nytt och överraskande med Cerchi Nell'Acquas dofter är att de inte är uppbygga enligt den traditionella doftpyramiden (med toppnot, hjärtnot och basnot), utan i lager på lager, i cirklar utanpå varandra, just precis som ringar på vattnet (därav namnet).


Och ja, jag måste säga att jag är mycket imponerad av dofterna och dessutom mycket förtjust i tre av dem. Jag börjar med Jolie som är den lättaste och mildaste skapelsen med noter av mandel, mjölk, vanilj, frukt och musk. Jolie är så lätt att tycka om, len som det lenaste ejderdun och delikat som en porslinsballerina, mjuk som en moders smekning och behaglig som en skön filt. Lite doftar Jolie som det känns när man håller en perfekt slät sten i handen, helt mjuk och perfekt rundad utan tillstymmelse till vassa kanter eller tvära övergångar.


I och med att den inte är uppbyggd traditionellt så kommer de olika noterna fram på lite olika sätt. Jag kan tänka mig att Jolie, men också de andra i serien, doftar ganska olika på olika människor. På mig startar dock Jolie med en behaglig doft av mandel och vanilj, vagt åtföljd av en mycket mild körsbärsnot, därefter anar jag en kall, mild not av mjölk, dessa noter går in och ut ur varandra och det känns ungefär som om doften förändras i takt med mina hjärtslag, som om den går i vågor på min hud. Jolie får mig att associera till att möjligt lent och mjukt som små duniga kycklingar, bebiskinder, duntäcken, pudersnö och florsocker, kattungar och hundvalpar, filten från Chilli som sonen fick i julklapp, vispad grädde och vaniljkräm.


Det som skiljer Jolie från andra dofter som är uppbyggda kring mandel och vanilj (det finns ju några stycken!) är just den runda upplevelsen och också en känsla av en doft utan slut, en doft som helt enkelt går runtrunt och sen runtrunt igen (som en evighetesmaskin). Som kvinna är det för mig naturligt att uppskatta och känna igen sånt som är cykliskt, därför passar Jolie (och de andra dofterna i Cerchi Nell'Acqua)mig perfekt i sin uppbyggnad.


Jolie är en suverän komfortdoft med mild gourmandkaraktär. Ett absolut måste att prova för alla som brukar vara svaga för kombon mandel+vanilj, men också för alla som är nyfikna på ett nyskapande sätt att bygga upp en parfym. Jolie har mycket god hållbarhet (+8 timmar), iallafall vid generös dosering (jag har ett duttprov) och ett
ganska tydligt sillage.


Jag kommer att skriva om ytterligare ett par av Cerchi Nell'Acquas dofter. Vad tycker du om den sk. doftpyramiden med topp-hjärt-och basnot, känns den förlegad? Numera har det ju blivit allt mer vanligt bland kommersiella dofter att just toppnoten doftar fantastiskt gott och mycket, för att sedan efter tio-tjugo minuter övergå i ett enda stort jaha... Man har också gjort parfymer med en slags fyrkantig uppbyggnad såväl som "stjärnformad", men för mig känns de aningen konstruerade, medan den här runda uppbyggnadsstrukturen faktiskt känns väldigt naturlig. Vad tycker ni? Förstås ju att det kan vara svårt att kommentera ikring en doft du aldrig provat, men det finns andra dofter ute som har en rund känsla (tex. Guerlains Insolence edp)...


Idag är det bara en vecka kvar till vår nästa parfymträff. Ska bli jättekul! :)





Pic: Eiderdown and Dresden ballerina

Inga kommentarer: