måndag 19 oktober 2009

Profumum Roma - Thundra


Eftersom jag är född och uppvuxen mindre än femton mil från norra polcirkeln var älgar, renar, hjortron, vidsträckta skog-och myrlandskap, ödehus och slingrande grusvägar fullständigt normala inslag i min uppväxt. Likaså att snön låg från slutet av oktober till början av maj och isen inte gick på sjöarna förrän i andra halvan av maj. Jag har flera gånger påpekat bristen på parfymer som inspirerats av detta landskap, ett landskap som ändå täcker en betydande del av det norra halvklotet, liksom även delar av det södra halvklotet.


Nej, jag vill inte flytta tillbaka till Norrland, men visst vore det trevligt med en parfym som doftade vagt norrländskt, iallafall vid de tillfällen då jag har lite hemlängtan och hjortronabstinens.


Profumum Romas Thundra erbjuder, om inte norrländska hjortronmyrar, så iallafall en doft med inslag av nordlig karghet, kyla och ändå så aromatisk. Thundra har en viss likhet med Serge Lutens Borneo 1834, båda är aromatiska, kraftfulla, fylliga och patchoulidominerade parfymer. Men, om Borneo 1834 är doften av de fjärran ostasiatiska öarna är Thundra snarare patchouli som det skulle dofta om det växte i Sibirien, Alaska och på Nordkalotten. Kan ni föreställa er doften av arktisk patchouli så är ni på god väg att lista ut hur Thundra doftar.


Kylan i Thundra kommer från mint, men en mintdoft som aldrig egentligen doftar mintigt, utan mer ger en kylig, klar och uppfriskande bas till patchoulin. Thundra har en oerhört tydlig patchoulidoft, men samtidigt mycket främmande och annorlunda patchoulidoft. Det finns förstås inga inslag av hjortron eller fjällbjörk i Thundra, men ändå lyckas den framkalla en mycket nordlig känsla hos mig.


I allmänhet föredrar jag varma parfymer framför kalla, men då och då är det oerhört trevligt med något som doftar både välbekant och ändå väldigt unikt på samma gång. Profumum Romas Thundra lyckas med det. Kan vara en perfekt patchoulidoft, för de som tycker att patchouli lätt blir för kväljande, starkt, tungt och überorientaliskt. Det här är hög, klar och kylig patchouli och det säger väl sig självt att det är annorlunda?


Thundra är en unisexdoft och luktar riktigt, riktigt gott både på mig och maken. Hållbarheten är utomordentlig, precis som med de flesta andra parfymer från Profumum Roma. Sillaget är märkbart och basnoten är en trovärdig förlängning av topp-och hjärtnoterna, vilket inte alltid är fallet med Profumum Romas parfymer. Faktiskt så är priset det enda jag kan klaga på.



Pic: Tundra, upperschoolpeeler

2 kommentarer:

Lotta sa...

Även jag tycker att Thundra luktar riktigt, riktigt gott. Och det var tack vare din rekommendation som jag beställde ett litet provrör från Luckyscent. Jag har till och med mailat Cow och frågat om de kunde ta in den men det kunde de tyvärr inte. Den luktar speciellt, som kall hög luft, och minten är, precis som du skriver, inte mintig utan nästan lite lavendellik. Och ack så dyr!

rebella sa...

Jag skulle önska att fler italienska parfymer kom i mindre flaskor, italienarna verkar ha en förkärlek för stora flaskor tyvärr. :(


Fast en liten decant behöver ju inte kosta så mycket. :)