onsdag 15 december 2010

1000 Flowers - Reglisse Noire



Jag är väldigt svag både för choklad och lakrits. Jag är också vanligen en sucker för gourmandparfymer. Men, det har visat sig att det inte är det enklaste -för mig- att hitta gourmanddofter med noter av choklad och lakrits som funkar. Många dofter med lakrits i sugs in i min hud och bara försvinner. Många dofter med not av choklad blir jolmigt tvåliga och allt annat än mysiga på mig. Trots dessa bakslag har jag ändå varit sugen på att hitta en fin doft med not av choklad och/eller lakrits som faktiskt funkar på mig. Och nu kanske jag inte behöver leta mer...

1000 Flowers är ett nystartat indieparfymhus som drivs av kanadensiska Jessica September Buchanan. Jessica har en bakgrund inom aromaterapi, men under 2000-talet studerande hon vid Institute of Perfumery i Grasse, Frankrike. Mer om henne, hennes arbete och förstås också om Reglisse Noir kan ni hitta här:

Med noter av mint, vitpeppar, stjärnanis, lakrits, kakao och vanilj kan man ju lätt tro att Reglisse Noire är en översöt, matig, tät typ av gourmanddoft, men så är verkligen inte fallet. Redan i starten fångar Reglisse Noire mitt intresse. Den är lätt och luftig som ett mysigt lakritsdoftande moln. I öppningen känner jag mest doft av lakrits, men den är så luftigt behandlad som om det vore lakritsånga. Jag antar att noterna av ozon, mint och kanske även vitpeppar bidrar till detta.

Reglisse Noire fortsätter att vara en lätt doft, men efter ca. 20 minuter dyker lite tyngre noter upp. Lakritsdoften finns fortfarande kvar, men blir aningen träig, aromatisk och örtig. Det är ungefär vid den här punkten jag också först börjar känna doften av choklad, eller rättare sagt kakao. För det här är ingen tung, kväljande och kladdig chokladnot, utan lätt, luftig och med aningen bittra inslag. Samtidigt bidrar vaniljen med sötma och fyllighet.

Kort sagt, jag blir imponerad av Reglisse Noire, kan knappt komma på när så pass tunga gourmandnoter som lakrits, choklad och vanilj använts med så lätt hand och detta utan att bara försvinna. Trots att inga blommor är listade bland noter finns det något i hjärtat av doften som ger en slags blommande effekt.

Reglisse Noire är tämligen komplex och i hjärtnoten anar jag två olika lager av doft, det ena är milt, pudrigt och aningen blommigt. Det andra lagret fördjupas allt mer och går från milda noter av choklad och lakrits till allt mer träigt, mörkt och mystiskt. Nu känns doften av Reglisse Noire lite som att gå omkring i en spännande skog av lakritsträd med löv av mörkaste choklad och runt omkring träden blommor små vita blommor. Reglisse Noire skulle kunna charma de flesta, den är bland det mest mystiska jag provat i gourmandväg. (Hur ofta tycker man egentligen att gourmandparfymer är mystiska???) Samtidigt är den så mycket mer än "bara" gourmand. Den har både träiga och orientaliska inslag.


Under basnoten dominerar patchoulin ganska mycket på min hud, men jag kan också känna en viss pappersliknande doft som jag tror vetivern bidrar med. Men, framförallt hänger lakritsnoten med från början till slut. Det är egentligen först i basnoten som doften verkligen lever upp till sitt namn Reglisse Noire (svart lakrits). Det är nu den blir riktigt mörk, mystisk, spännande, men också söt, varm och mysig.

Reglisse Noire kan fungera på kvinnor såväl som män, alla som uppskattar gourmanddofter borde testa den. Men, också ni som kanske inte brukar vara så förtjusta i gourmander kan upptäcka att den här fungerar utomordentligt väl. Sillaget är ganska diskret utan att bli en huddoft, hållbarheten är sådär. För mig blir Reglisse Noires största nackdel att den är bitvis lite för vag, hållbarheten skulle kunna vara bättre. Samtidigt tror jag att det kan vara just lättheten som hindrar de vanligen ganska tunga noterna från att bli allt för överväldigande. Som eau de toilette tror jag också att den kommer betydligt mer till sin rätt om man sprayar på den, vilket jag inte gjort då jag har ett duttprov.

Har du några favoritdofter med noter av choklad och lakrits? Vilka?






Pic: Bassets licorice all sorts

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad nyfiken jag blev på Reglisse Noire. På din beskrivning låter den underbar. Trist att den inte har så bra hållbarhet dock. Jag gillar kakaonoten i Serge Lutens Borneo för den blir väldigt framträdande på mig och sen tycker jag om att hos Lolita Lempicka framträder en saltlakritsnot starkare än violnoten på mig. / Charlotta

rebella sa...

Charlotta: Tror att hållbarheten kan bli betydligt bättre om man sprayar på den. Den är trots det inte helt försvinnande, men åt samma håll som Annick Goutal el. L'Artisan snarare än serge Lutens el. Frederic Malle.

I Lolita Lempikcka blir det ingen lakritsnot öht på mig. :( Fast jag gillar den ändå.