torsdag 9 december 2010

Vivienne Westwood - Let it Rock



Jag skriver sällan negativa recensioner på bloggen. Dels för att jag faktiskt tycker om de flesta dofter jag testar, självklart är det många som bara är trevliga och OK, men den typen av dofter är inte så kul att skriva om. Sen är det ju det där med tiden, jag hinner ibland knappt med att skriva om allt jag gillar, hur ska jag då få plats att skriva om de jag inte gillar?

Men, ibland gör jag undantag. Idag gör jag ett sådant undantag.

Vanligen brukar jag tycka om Vivienne Westwoods dofter. Visst, om jag ska vara ärlig så känns det som om både Anglomania, Boudoir och kanske till och med Libertine hör till en annan och tidigare tid i mitt parfymintresse, men ändå är de i sin genre ganska intressanta. Tydliga, roliga och brittiska. Westwood har nyligen släppt Naughty Alice, som jag ännu inte testat. Flaskan är nästan rysligt söt, men hur doften är vet jag inte mycket om än. Däremot vet jag tyvärr en del om hur Let it Rock doftar...

När man inte gillar en doft kan det finnas olika orsaker. Somliga får man huvudvärk av, även om man ändå kan tycka att de liksom doftar gott. Andra har nåt i sig som framkallar illamående, ibland bara en känsla av illamående och ibland på gränsen till kallsvettigt. Och ibland får man varken huvudvärk eller blir illamående, men själva parfymen doftar så störande, skrikigt, billigt, vasst, sött, syntetiskt att man helt enkelt inte står ut. Let it Rock ger mig huvudvärk, framkallar illamående, är störande, skrikig, billig, söt, plastig och vulgär. Faktum är att den doftar lite som om det vore Jordan aka Katie Price här ovanför som skapat doften, inte Vivienne Westwood.

Let it Rock är bland det värre jag provat i parfymväg. Inte ont anande tog jag på mig ett par droppar från ett prov jag fått. Just själva öppningen var ganska okej och jag trodde rentav för de första två-tre minuterna att jag skulle kunna gilla den. Fast sen började den bli starkare och starkare och starkare. Den doftar som om både fresia och patchouli vore växter av någon slags märklig plast! plast, plast och plast. Bedövande syntetiska blommor som krossas av plast. Värsta sortens patchouli så stark att man blir tårögd och genomdränkt av någon syntetisk doft av plast.

Tyvärr, på mig blir Let it Rock totalt avskyvärd! Totalt! Hur den blir på någon i familjen kommer jag aldrig att ta reda på, för denna doft ska helt enkelt inte finnas i mitt hus! Mardrömsscenario att någon av döttrarna skulle ta på den av misstag! Jo, Let it Rock får mig att springa till badrummet och tvätta mig. Eftersom den är så oerhört potent räcker det inte med en lätt tvätt, förstås! Har du besudlat dig med den och vill bli av med den lika fort som jag ville kan det vara bäst att ta det säkra före det osäkra och krypa ned i badkaret!

Som sagt, det är sällan jag reagerar så starkt negativt på en doft, senast det hände var nog Etat Libre d'Oranges Viergos et Toreros.

Jag rekommenderar inte Let it Rock till någon, för om jag gjorde det finns det ju en viss risk att jag någon gång stöter på någon som har på sig den och det vill jag helst slippa. Tack och lov verkar den vara väldigt ovanlig i Sverige.

Har du provat Let it Rock? Bu eller bä?



Pic: Katie Price aka Jordan

3 kommentarer:

Nina sa...

Eeeew, nu blir jag riktigt nyfiken på Let It Rock, ska testa den vid tillfälle och kanske på papper då ;) Det är intressant med riktiga scrubbers!
Jag sprayade Naughty Alice som hastigast på Taxfree för ett tag sedan, kanske sämt tänkbara tillfälle eftersom jag nog hade tiotalet dofter på mig redan. Tyckte iallafall att den var lite muskig, lågmäld och vacker.

rebella sa...

Nina: Den här blev outhärdligt vidrig på mig, så jag rekommenderar att du testar den på papper. Sen KAN det ju vara så att den blir hemsk på mig, men inte på dig...

Jag är lite svag för VWs flaskor, så Naughty Alice skulle jag kunna köpa bara för flaskans skull, iallafall om jag hittade den till bra pris. :)

Susanna sa...

Haha!! Jag ÄLSKAR den! en 5:a i "min bok". Lovar att inte bära den om jag någon gång skulle träffa dig :P !!