måndag 14 januari 2013

Parfymäventyr

Ja, nu har jag varit ute på parfymäventyr. Hittade av en slump ett ställe i Malmö som sålde ut ett gammalt parfymlager. Kollade upp det hela lite grann, hittade bilder och kontaktade ägaren.
Vi kom överens om att det enklaste sättet för mig att få en överblick var att helt enkelt ta mig ner till Malmö och kolla utbudet på plats. Vilket jag gjorde. Maken fick ställa upp som chaufför, och om jag ska vara ärlig finns det roligare saker att göra än att köra tur och retur till Malmö i dåligt januariväder.
Utfallet av Malmöresan kan ni se på bilden här uppe. Känns lite som en "once in a lifetime"-grej. Men, man vet ju aldrig. :) Massor av vintage-godingar och parfymer som inte längre är i produktion (eller har omformulerats till oigenkännlighet).
Ett och annat ska jag nog behålla själv, men om du ser nåt på bilden du är sugen på att testa så hör av dig, kan ordna dekanter av flera av dem. Vissa kommer jag också att sälja som de är.
En sak som slår mig nu när jag testar en del tidigare otestade äldre parfymer (framför allt bland dem som tillverkats under 80-talet och kanske även in på 90-talet, alltså inte de riktigt,riktigt gamla) är att de är så fylliga,rika och liksom lyxiga på ett sätt som är svårt att hitta idag.
Jag tenderar ju att upptäcka och utforska nya "niche-dofter" snarare än så mycket designer/mainstream-dofter, men självklart provar jag en och annan parfym på vårt lilla Åhlens mellan varven. Och de allra,allra flesta saknar nåt som finns i motsvarande parfymer från 70-80 och 90-talen. Gick många välkända och fina märken (tänker tex. på Lancome, Versace, Dior, mm) helt enkelt över till billigare "aromachemicals" (syntetiska doftämnen) nån gång i mitten av 90-talet eller? :/

6 kommentarer:

Frida sa...

Vad är Miss Dior Parfum för något? Och de två boxarna från Givenchy? Kan man köpa? Vilken är din mail?

Jonna sa...

Hej, jag måste bara fråga en sak om ett gammalt inlägg här hos dig. Patchouli plantan, vart fick du tag på fröer till den?
Har kollat runt men kan inte hitta det någonstans !

Parfymfantast sa...

Vilken intressant blogg du har. Har inte hittat så många andra som skriver om parfym :)

kontakt (hon på hemkokeriet) sa...

Finns nån Coriandre bland dina fynd?

Anonym sa...

Hej intresserad av vad du har att sälja eller dekantera. Har du ny hemsida nu? Min mejl, mraia@spray.se
häls maria

parfym sa...

Älskar din blogg! Du bör updatera oftare.