söndag 28 september 2008

Comme des Garcons 3

Tradera har visat sig vara en guldgruva för parfymfynd. Det märkliga är att Britney Spears och Paris Hiltons parfymer säljs för nästan lika mycket på Tradera som i affär, medan mindre populära och trendiga dofter kan fyndas för en bråkdel av nypriset.

Jag hade inte mer än hunnit ropa in min Comme des Garcons Parfum förrän Comme des Garcons 3 dök upp på Tradera, igen! Samma flaska, men lägre pris. Tydligen hade den inte fallit den tidigare auktionsvinnaren i smaken, men självklart såg jag min chans att bli ägare till ytterligare en flaska Comme des Garcons! Jag misstänker att jag har ärvt en auktionsgen eller två av min mamma, för hon släpade hela familjen runt halva Norrbotten på bondauktioner när jag var liten. Tradera är ju lite av samma sak, men mer liksom. Jag får fegt lov att erkänna att jag ännu inte vågat mig ut på Ebay, som är den internationella motsvarigheten, men räknar med att det bara är en tidsfråga!

I vilket fall så verkade det inte vara någon annan än jag som var intresserad av Comme des Garcons 3 den här gången, så jag fick hela flaskan för långt mindre än vad den första köparen hade betalat för den och även bra mycket mindre än Comme des Garcons Parfum.

Så kom den då med posten och jag sprayade ivrigt på mig av min nya parfym. Men, men... vad luktade den? Ja, lite som om jag ramlat huvudstupa ner bland tomat-och paprikaplantor. Mysko! Udda! Ville jag verkligen gå omkring och lukta som en grönsaksodling? Tveksamt. Maken luktade på mig och såg mer än tveksam ut, minsting tyckte jag luktade direkt illa. Får erkänna att jag också var mycket tveksam. Dagen gick och lukten av skarpa grönsaksplantor försjönk i glömska. På eftermiddagen satt jag och läste när jag plötsligt kände den mest underbara doft. Jag sniffade i luften och kunde inte fatta vad det var som luktade? Det tog väl minst ett par minuter innan jag insåg att det var jag! Eller rättare sagt Comme des Garcons 3. Åååh, oj vad det luktade gott. Diskreta, men helt underbara pustar av något delikat, blommigt, grönt, vått, djungligt nådde min näsa. Jag kan lova att jag satt och helt enkelt sniffade ut och in i minst en halvtimme.

Comme des Garcons 3 är en svårfångad doft. Först blir man nästan bortstött och sen händer det ingenting. Sen uppstår magi. Jag upplever att jag vandrar runt i en tät, grön, fuktigt varm regnskog och i den gröna doften känner jag lukten av en underbar och okänd blomma. Jag leds av doften längre och längre in i djungeln och förväntar mig hela tiden att hitta den underbara blomman bakom nästa träd, men inte. Jag kan i min fantasi se blomman framför mig, en graciös, vacker orkideliknande blomma med ljust rosa kronblad översållade av små ljusgröna stänk. I jakten på den rara växten leds jag längre och längre in djungeln och efter en stund är jag totalt vilsen. Och jag älskar det!

Egentligen tycker jag inte att Comme des Garcons 3 är en parfym för daglig användning. Jag tycker att den snarare är ett äventyr, en doftinstallation. Den är rekommenderad för användning på sommaren, men förmodligen tänker man då på en mycket varmare och fuktigare sommar än vad vi brukar uppleva i Sverige. Jag har tyckt som bäst om Comme des Garcons 3 när jag fått ha på mig den helt ostört och suttit bekvämt tillbakalutad i sängen och läst och sniffat av välbehag då och då. Det är en parfym som kräver tålamod och ibland blir jag riktigt less på dess minimalism och önskar att jag höll den där frustrerande blomman i min hand. Trots att öppningen är så skarp och speciell kan jag komma på mig att längta efter den där tomatpaprika-lukten.

Jag rekommenderar Comme des Garcons 3 till alla som är nyfikna på gröna dofter, den känns unik och mycket välgjord. För mig är den värd toppbetyg.

Inga kommentarer: