onsdag 1 oktober 2008

Doftljus och önskedrömmar...

Sitter och provar igenom några halvfulla Frederic Malle-prover som jag köpt på Tradera. Närmare bestämt; Une Rose, Le Parfum de Therese, En Passant och Lys Mediterranee. 31 Rue Cambon från Chanel var också med samt en av mina absoluta favoriter från Frederic Malle, nämligen Carnal Flower.

Det har regnat halva natten och vädret är tämligen grått. Hösten är egentligen min favoritårstid, särskilt september som precis har slutat. Fördelar med hösten är att jag kan ha på mig mer och snyggare kläder, mer och tyngre parfymer samt att jag och maken kan tända en massa en levande ljus och ha det riktigt mysigt hemma. Vi har räknat och kommit fram till att vi har närmare femtio ljuslyktor och ljusstakar. Oftast fyller vi dem med värmeljus som vi köper i storpack på stormarknaden eller på IKEA, vi köper förstås också vanliga kronljus och en hel del doftljus. Några på IKEA brukar det bli och de är faktiskt helt okej för priset, liksom Yanke Candles som har hur många dofter som helst att välja på.

Men, på sista tiden har jag börjat fundera på de här mer exklusiva doftljusen. Jag vill ha doftljus som förstärker och accentuerar stämningen och inredningen. Jag köper ju gladeligen parfymer för hundratals kronor, varför kan jag då inte lägga ner lika mycket på ett riktigt bra doftljus? Har diskuterat med maken och han var inte alls ogillande inför tanken på ett doftljus för tre-fyra-femhundra kronor. Men, snacka om att jag får en känsla av att bränna upp pengarna...

Vad det gäller maken så antar jag att han är mer intresserad av inredning än av parfymer och med ett lyxdoftljus så får han ju vara med på ett annat sätt. Vi funderar väl då på att köpa ett doftljus och se om det på något sätt kan leva upp till priset, gör det inte det så får vi väl hålla oss till Yanke Candles och IKEAs doftljus även i fortsättningen.

Så återstod ju bara att hitta DET perfekta doftljuset. I första hand vill vi ha ett till vårt sovrum, så alla nytvättadee, fräsha, kakiga, daggdroppiga dofter går bort. Voluspa såg ut att ha några trevliga och de är ju rätt lätta att hitta även i Sverige, men hittade inget som jag kände "oh yes" inför. Men, men skam den som ger sig... där var det! Doftljuset i mina drömmar! Allt ser helt perfekt ut, förutom priset, men jag är beredd att chansa.

http://www.luckyscent.com/shop/detail.asp?itemid=37003&section=3

Finns även att köpa på: http://www.ausliebezumduft.de/
Jag tror nog att jag köper det därifrån, eftersom det blir inom Europa och jag inte behöver oroa mig för tull och sånt. Är det så bra som jag hoppas kan det ju kanske bli fler ljus från samma tillverkare, då de hade många som jag gärna skulle lägga vantarna på.

Nu återstår bara att övertala maken om att vi är i trängande behov av ett stycke doftljus av sorten "Opium Den" från Modern Alchemy för det överkomliga priset runt 500 kronor! Önska mig lycka till!

1 kommentar:

Anna sa...

Min favorit i voluspa-serien är saijo persimmon som doftar persika.