onsdag 22 oktober 2008

Juozas Statkevicius / Josef Statkus.

Tack vare en parfymentusiast i Litauen fick jag ett litet prov på Juozas Statkevicius / Josef Statkus. Han har alltså uppkallat parfymen efter sig själv och jag vet inte om det underlättar eller fösvårar. Bara han inte blir sådär som musikern Jakob Hellman, om nu någon minns honom? Han hade en enorm hit med "Vara vänner" och hela skivan blev enormt hyllad, allt tämligen oförutsett från Jakob Hellmans sida, vilket tydligen ledde till prestationsångest och så blev det inte -mycket- mer.

Nej, nej av Juozas Statkevicius vill jag ha mer. Den här parfymen är en liten pärla, hur kan en så lågmäld orientalisk skönhet komma från Litauen? I reklamannonsen för parfymen ser man en ung, vacker blondin iförd frack och hög hatt. Och jag förstår greppet, då det här är en parfym med en androgyn kvalitet. Fast jag tänker inte på blondiner utan snarare på indiska skönheter, i synnerhet sk. hijras. Indiska män som upplever att de är födda i "fel" kropp, alltså en typ av transsexuella. För mig skulle det här kunna vara en parfym skapad för dem. En parfym som genom sin lilla androgyna edge, snarare förstärker än förminskar kvinnlighet. Jag är säker på att den skulle greja att förstärka manlighet på en man, min man sniffar på den och säger att han uppfattar den som manlig. Vet inte om det betyder att jag ska vakta mitt lilla prov?

Men, det är ingen butchig parfym. Den är mjuk, lätt, sensuell och undanglidande. Jag uppfattar den som komplex, som en lek med ljus och mörker. Det är varma tränoter, lätt blomdoft och mild rökelsedoft. Hela tiden lyckas den hålla sig lätt, vilket inte kan vara helt enkelt med tanke på de många tunga noterna som finns i. Det är vit rökelsedoft som virvlar genom luften i en stor byggnad, en kyrka, ett tempel eller kanske ett palats. Det är mörka, vackert snidade möbler tillverkade i något väldoftande träslag. Det är tunga draperier, tjocka mattor och skålar med flytande blommor i. Faktum är att jag tror att den skulle göra sig underbart bra som en rumsdoft eller ett doftljus också, och det är inte för att parfymen på något sätt är dålig, utan för att den är bra. Den har bra hållbarhet och hyfsat sillage.

Med lätt menar jag inte heller svag eller flyktig. Bara lätt som delikat, elegant och lätt att tycka om. Det här är en orientalisk parfym som jag lätt skulle kunna föreslå för någon som vanligen finner orientaliska parfymer för tunga eller för söta. Det här är en parfym som absolut bör provas av alla som tycker om orientaliska parfymer. Och förresten, jag vet att den är dyr (180 dollar hos Luckyscent) men, i Vilnius i Litauen hittar man den tydligen för runt 80 dollar. Kanske vore värt att åka till Litauen?

Inga kommentarer: