tisdag 21 oktober 2008

Kenzo Amour vs. People of the Labyrinths Luctor et Emergo.


Jag har vid flera tillfället sneglat efter Kenzo Amour, jag trivs med den och tycker att det är en väldigt mild, mjuk, feminin och behaglig doft. Men, det har aldrig blivit av att jag köpt någon flaska, dock har jag några små provflaskor med parfymen och skulle den dyka upp till fyndpris kan jag nog inte motstå den, trots att maken är allt annat än imponerad av den.


Många hävdar att Kenzo Amour luktar någon typ av ris-och vaniljpudding och det får de ju gärna tycka, men så luktar den inte på mig. Jag tycker att den luktar som en geisha skulle kunna lukta. Det är delikat körsbärsblom, milt rispuder, den mjukaste vanilj och i botten anas len, vit, ren rökelse. Jo, jag tycker faktiskt så mycket om Kenzo Amour att jag blir lite förvånad att jag faktiskt ännu inte köpt en flaska. Det här är en parfym som inte bara luktar behagligt utan även lyckas försätta mig i ett lugn, harmonisk och lite undergiven sinnesstämning. Undanglidande som en geishas leende bakom en solfjäder, intiativlös men också hängiven. Kort sagt, jag gillar den och jag förstår inte varför inte maken gör det???
Så fick jag några prover med posten, översända av en annan parfymentusiast i Kanada. Ibland dem var en liten flaska av People of the Labyrinths Luctor et Emergo. Den här parfymen finns sedan förut på min "vill prova-lista" jag har läst mycket om den och den orsakade tydligen stort rabalder bland parfymistor för ett antal år sedan, innan jag drabbades av parfympassion. Så klart jag blev nyfiken. Och jag vet väl inte riktigt vad jag hade väntat mig, men inte var det en parfym som för mig luktar i princip identiskt med Kenzo Amour! Det här är Kenzo Amour med en liten, liten aning edge. Topnoterna skiljer sig åt, Luctor et Emergo överfaller min näsa med play-doh och en bittrare mandel än den hos Kenzo Amour, men sen tar likheterna överhanden. Efter bara ett tiotal minuter är de så lika att jag egentligen glömmer bort att det inte är Kenzo Amour jag har på mig. Samma behagliga, feminina stämning infinner sig. Ja, det här är också en bra parfym! En riktigt bra! Och det bör den ju vara med tanke på priset 195 dollar hos Luckyscent.
Mitt råd, spara pengarna och bums till Åhlens eller Kicks och köp en flaska Kenzo Amour för en bråkdel av priset, eller fynda den på nätet för ännu mindre. Jag antar att i den här tävlingen blir det Pepsi dvs. Kenzo Amour som står som vinnare, inte för att den är bättre än orginalet, men den är så pass bra att prisskillnaden helt enkelt får tala för sig själv.
Bör tilläggas att jag inte är säker på att det är Luctor et Emergos parfym-version jag provar då det inte står något på mitt lilla rör. Möjligen kan det vara EdT-versionen och även om det är varianter på varandra vet jag att en EdT och en EdP kan skilja sig oerhört mycket åt. Även hudkemi kan ha betydelse, kanske andra lockar fram helt andra doftnoter...

4 kommentarer:

Anonym sa...

De olika koncentrationerna av POTL är i stort sett identiska i min näsa. Jag håller med dig om att POTL är en feelgood-doft som sveper in en i svagt körsbärsdoftande fluff med heliotrop på toppen. Vilken tur att du gillar KenzoAmour lika mycket, du sparar ju en rejäl hacka! Om du gillar risdoften i Kenzo Amour kanske du skulle gilla Flower by Kenzo Le Parfum? Den är riktigt trevlig

rebella sa...

Har inte testat den versionen av Flower, men den "vanliga" och då föredrar jag Amour. Antar att Le Parfum-versionen är svårare att få tag på också?

Anonym sa...

Nej jag har hitta Le Parfum på t.ex kryssningsfärjor och på en del mindre parfymerier så den skall inte vara omöjlig att få tag på. Den är EDP koncentration tror jag även om namnet vill påskina annat. Swappade bort min decant mot något som var mer spännande annars kunde du gärna fått den:/

rebella sa...

Aha, får hålla utkik då. Den dyker säkert upp vid något tillfälle...