torsdag 2 oktober 2008

Editions de Parfums Frederic Malle

Några parfymer ur Frederic Malles Editions de Parfums var bland de första nischparfymerna jag testade. Allra först ut var egentligen Noir Epices och Iris Poudre, som jag rekommenderades efter att ha gjort en test på Frederic Malles hemsida. http://www.editionsdeparfums.com/
Förr fick man små sprayprover på de två dofter som enligt testen passade en bäst, men jag vet inte om det fortfarande är så. Värt att kolla kanske?

Iallafall blev jag mest förtjust i Iris Poudre av de två. Något senare beställde jag även ett prov på Carnal Flower. Båda parfymerna är ju tolkningar av storartade, vita, doftande blommor. Men, vilken är bäst? Eller rättare sagt, vilken passar mig bäst?

I ena ringhörnan Carnal Flower med tuberos i centrum och i andra ringhörna Iris Poudre som är ett ode till iris. Ingen av de här blommorna är några som jag har i min trädgård eller annars har kommit särskilt mycket i kontakt med, så hur de egentligen luktar au naturel har jag inte mycket uppfattning om. Vilket kanske delvis är lika bra, då ju till exempel rosparfymer ofta går att jämföra med "äkta vara" och sällan eller aldrig når ända fram.

Iris Poudre är en ganska linjär doft på mig, den luktar tämligen oförändrat på mig. Från början är den sötare, för att sedan bli aningen luftigare och till sist anas en svag, svag träighet... som jag vissa dagar knappt lyckas skönja, medan träigheten är mer tydlig andra dagar.

Carnal Flower börjar ganska friskt och med tydliga inslag av eucalyptus som får doften att liksom spritta och bli lätt istället för bedövande och tung. Jag anar eucalyptusen hela tiden, men aldrig på något dominerande sätt. Den lyckas snarare lätta upp doften på ett trevligt sätt.

När jag har på mig Iris Poudre känner jag mig nedbäddad i oändligt mjuk, ren bomull. Eller är jag en liten trind ängel lojt vilande på ett fluffigt moln? Kan också vara världens mjukaste kofta i lyxigt cremefärgad cashmir. Jag får inga speciella doftminnen till den här parfymen, det är en parfym som får mig att vila i den, oerhört behaglig, mild och sensuell. Mer sensuell som en gosig katt eller att nybadat barn än som en femme fatale... En doft att känna sig trygg i, en doft att dutta på mörka, tråkiga höstkvällar när maken jobbar och regnet strilar ner utanför fönstret, en doft utan krav, men också en doft som för mig saknar utmaning, äventyr och skärpa.

Carnal Flower känns som en betydligt mer äventyrlig doft. Den är inte vän och mild utan lockar och berusar. Den tar mig med på resor i fantasin, till sydstaterna där jag sitter på en veranda i nattmörkret med bara en svag lykta som sällskap, trädgården runt om står i full blom och den varma natten förstärker blommornas dofter, värmen är fuktig och nästan kvav, en liten bit bort tar träskmarkerna över med slingrande vattenväxter och farliga djur som döljer sig i det mörka vattnet. Vem väntar jag på i den mörka natten?

Carnal Flower är också den vackraste och mest värdefulla blomman i mormors trädgård, som av bara farten blir plockad med rötter och allt av ett ivrigt barnbarn. När barnbarnet räcker fram blomman som en bukett till mormor kan hon trots allt inte låta bli att le.

När jag har på mig Carnal Flower känner jag mig vild, kvinnlig och spännande. För mig är det en fullvuxet sensuell doft. Den är varm, tilldragande men samtidigt lite avståndstagande. Det finns inget lättfångat över den. Det är inte heller en parfym att ta på när jag är lite gosig eller bara vill mysa, den kräver en viss uppmärksamhet från den som bär den, och ser till att den får det också.

Båda dofterna stannar kvar länge, har jag satt på mig någon av dem på kvällen kan jag fortfarande ana doften på morgonen när jag vaknar. De är också båda varma dofter, trots att vita blommor kan upplevas som kalla. Av Frederic Malles parfymer som jag provat hittills är det de här två som också passar bäst ihop med min hudkemi.

Så vilken är bäst? Det är trots allt svårt att säga, jag tycker mycket om båda, om än på olika sätt. Fast jag tror att det lutar åt att Carnal Flower blir den jag först kommer att beställa i stor flaska, även om jag inte alls skulle ha nåt emot att ha båda i stora flaskor!

Inga kommentarer: