tisdag 7 oktober 2008

Dans Tes Bras


Får väl förvarna om att jag har livlig fantasi innan ni börjar läsa min recension av Frederic Malles Dans Tes Bras.

Föreställ dig att du föds ur kronbladen på en viol. Dans Tes Bras fångar mig från första stund med en violdoft så kraftfull att den får mig att känna mig riktigt liten. Från violen ramlar jag ned på den mjuka mossbädden, helt nära en stolt svamp. Jag är den lillaste älvan som förtjust svävar runt i en förtrollad skog, omgiven av träd, mossa, violer och svampar, bakom ett buskage ligger stora, stygga vargen och sover. Nedfallna bland mossan ligger små droppar av parfymen Tocade och glittrar, tydligen har Maurice Roucel-älvan flygit omkring i skogen och skvittrat ut dropparna här och var.

Det här är en överväldigande, förstummande vackert gjord öppning. Har aldrig känt en parfym som startar så magiskt och storartat som Dans Tes Bras. Den rör mig intill tårögdhet. En öppning som gjord att drunkna i, förloras i... den är ren och klar som bilderna i vacker, gammaldags sagobok. Stark och lätt på samma gång. Jag ger öppningen tio poäng av fem möjliga. Ett mästerverk, perfektion i en parfymflaska.

Tyvärr kan inte en öppning vara i en evighet, men oooh om den här kunde det! Doftens hjärta och bas är inte alls pjåkigt, men efter den öppningen faller det mesta rätt platt. Dans Tes Bras utvecklas till en behaglig, mjuk och trevlig hudnära parfym. Lite myskig, men inte på något styggt sätt, lite salt men inte som ett stormigt hav, lite tränoter, lite sötma, lite av en massa saker som luktar gott, men helt enkelt lite för lite. Jag anar dock att det här är en doft som kan ta helt olika inriktningar hos olika människor, kanske kommer den även att dofta på andra sätt på mig, det brukar hända. Ska bli kul att låta maken prova denna, då ju en av hans favoriter är en annan av Maurice Roucels parfymer Musc Ravegeur. För rättvisans skull så hoppas jag dock att det blir på mig som Dans Tes Bras luktar bäst, då ju maken klär som en gud i Musc Ravegeur.

Jag är som ni kanske förstår ganska svag för Frederic Malles Editions de Parfums, men även bland dessa mästerverk finns parfymer som inte fallit mig i smaken så värst. Mer om dem senare.

1 kommentar:

Habit Man sa...

Rebella, du fångar Dans Te Bras på ett strålande sätt! Håller helt med - vilken öppning men sen?!