onsdag 15 oktober 2008

L'Air du Desert Marocain av Tauer Perfumes


Scirocco är en varm och torr vind från Sahara som då och då blåser in över Italien. Jag funderar på om den vinden luktar något särskilt, eller om den bara är het, torr och fylld med små sandkorn? Hur är det då med själva luften i en öken, den borde vara väldigt torr, het och på något sätt föreställer jag mig den som ganska steril. I en öken finns lite luftfuktighet som kan bära dofter och lite växtlighet som kan utsöndra någon doft. Om jag nu alls ska krångla till det och vara analytisk? Näe, Andy Tauers tolkning av den marockanska öknens luft är mycket bättre, poetisk, varm och oerhört långvarig.
Jag har en dröm om att någon gång få besöka Marakech, det verkar vara en så vacker, udda och sagolik stad. Jag inbillar mig att en vistelse i Marakech vore som att få delta i stämningen omkring "Tusen och en natt"och filmen "Den skyddande himlen" fast på riktigt.
I min fantasi sitter jag i en muromgärdad trädgård till ett vackert hotell och äter frukost. Det är ännu så tidigt på morgonen att det inte hunnit bli så oerhört hett, framför mig på bordet står en kopp te och ryker och sänder ut en behaglig doft av te med myntha och honung i, en varm doft. Stolen som jag sitter på står i skuggan av ett stort, lummigt citrusträd som luktar milt och behagligt av citrusfrukter och kåda. In över den vitkalkade muren blåser en ljum vind som för med sig de svaga dofterna av kryddor och öknens torra, hetta...
Ja, L'Air du Desert Marocain är en vacker och mycket välgjord parfym. Den är behaglig att bära och passar utomordentligt bra på både min man och mig, vilket få unisexdofter gör, oftast luktar de påfallande mycket godare på den ena av oss. Ingenting i doftkompositionen upplever jag som störande eller för mycket, eller för litet. Den är alltigenom trevlig och mysig. Doften stannar kvar länge, länge... ofta när jag vaknar på morgonen efter att ha satt på mig den, kan jag fortfarande känna de sista basnoterna tydligt. Noter av varmt trä och aromatisk kåda. Det här är en parfym som jag absolut tycker är värdig att köpa en stor flaska av.
Stärkt av den postiva upplevelsen beställde jag även ett prov av Andy Tauers Lonestar Memories, men se det var något helt annat det. Återkommer till den vid något annat tillfälle.

1 kommentar:

Unknown sa...

Beställde ett doftprov av den här doften tillsammans Lonestar memories. Och jag blev kär. Fullständigt och vettlöst förtjust.
Älskar denna doft. Om någon har en flaska och vill sälja den till mig, så är svaret ett rungande: Ja, tack!