måndag 13 oktober 2008

Fru Papphammar, en "väskryckning" och annat OT.

Min man tjatar så på mig att jag måste skriva i bloggen om mina lite mer klumpiga parfymhändelser. Jag vet att han tänker på en gång för kanske ett år sedan då jag var på Åhlens parfymavdelning och tjuvluktade. Här i stan har Åhlens inte så mycket att erbjuda som jag verkligen vill ha, det är mycket toppliste-parfymer och såna där för det mesta oinspirerat ihopsatta fruityflorals. Vissa undantag finns ju, jag försöker låta bli att ha förutfattade meningar och en parfym på Åhlens parfymavdelning här i stan som jag faktiskt skulle vilja ha är Sarah Jessica Parkers Covet.

Nåja, för att komma till sak, jag är alltså på Åhlens och provar parfymer. Jag är inte så överförtjust i de där pappersremsorna, så jag sprayar nån parfym på ena handleden och nån annan på den andra. Jag ser i ögonvrån hur personalen liksom blänger lite surt på mig, det är förstås inte första gången jag är där och pillar på flaskorna. Nah, bäst att gå tänker jag och precis när jag vänder på klacken ser jag en iallafall hyfsat intressant flaska i ögonvrån, nån alldeles nyinkommen tydligen. Måste prova! Men, var... pappersremsorna är tråkiga och av någon anledning är jag plötsligt mer sugen på att testa den här än någon av de andra jag redan sprayat på mig. Vad göra? Jo, jag kommer raskt på att jag kan spraya ut ett litet moln av parfymen (i ett obevakat ögonblick) och sniffa i luften och låta parfymen lägga sig över mitt hår och nacke... Sagt och gjort, men jag är lite nervös för här ska passas på när personalen tittar bort... jag sprayar ett sött litet parfymmoln... rakt i ögat!!! Aaaaaah! Mera aaaaah! Vacklar förvirrat och tårögt iväg från parfymavdelningen. Jaja, gissa om de uttråkade expediterna fick sig ett gott skratt? Jag inbillar mig att de fortfarande ser ovanligt muntra ut när jag kommer dit. Ögat klarade sig ganska bra, det var ju tack och lov någon av dagens urvattnade modeparfymer, jag antar att jag blivit blind om jag sprayat mig i ögat med Bandit eller Jicky?

Jag har även lyckats med konststycket att hälla ut närmare ett fullt prov (1ml) av Ormonde Man över makens hals. Han luktade jättegott, jättelänge, men usch vad förargligt. Någon gång under tonåren skruvade jag inte på korken på en flaska patchouli parfymolja så där jättebra med följd att den rann ut och för all framtid luktade den väskan och en liten ask jag haft parfymen i starkt av patchouli. Märkligt nog har jag ändå inget emot patchoulidoft i parfymer, en not som ganska många verkar vara känsliga för, men efter den där överdosen av patcholi kanske jag är som Asterix kompis Obelix som trillade ned i trolldrycken, liksom immun?

Nu blir det ännu mer OT. Jag brukar ägna mig åt det som numera kallas för väskryckningar, när man går med i en bokklubb eller börjar prenumerera på någon tidskrift för en billig peng, mest för att komma åt premierna man får. Väskor är en ganska vanlig premie, liksom läppglans, små parfymflaskor, smycken och necessärer. Jag bestämde mig i somras för att prova tre nummer av en tidning för det ynkliga priset av 49 kronor och då skulle jag även få en necessär (!), ett läppglans (!) och en hudkräm från Akademikliniken. Jo, men det är ju nödvändiga och bra att ha-saker tänkte jag glatt. Någon vecka efter att prenumerationen var betalt kom så mina premier. Fin necessär, gulligt läppglans och dyr hudkräm. Började genast använda mig av hudkrämen, men oj vad dryg den var! Och bra! Och verksam! Shit alltså, är det så här stor skillnad på de där krämerna jag brukar köpa för runt en hundring på COOP och den här. Kollade via Akademiklinikens (det är en plastikkirurgisk klinik, som även säljer hudprodukter) hemsida upp min lilla premie, Pure Antioxidant Creme. Tjenare, en liten flaska med 50 ml. kostar 720 kronor! Öööhm. Oj, det är minst femhundra över min budget för hudkräm. Jag skulle gladeligen betala 720 kronor för en flaska parfym, eller kanske till och med för ett doftljus, men en flaska hudkräm räcker ju trots allt bara i en månad eller två. Och så himla rynkig är jag ju inte än.

Vilket ju inte förhindrar att jag tycker mycket om den och snart är den alldeles jätteslut. Är det nån som har tips på en riktigt bra och dryg hudkräm, helst för normal/blandad hy (får lite hormonfinnar då och då) som inte kostar 720 spänn? Jag brukar köra med Garniers röda burkar, mest för att jag tycker att de luktar gott och ibland blir det någon produkt från L'Oreal, men allt som kommer från Nivea håller jag mig undan ifrån.

PS. Jag väntar fortfarande på några av proverna som jag beställde den 26/9. Allt utom en handfull prover från The Perfumed Court har kommit fram för länge sedan. Det är första gången som det händer mig, har de försvunnit på vägen eller har de fastnat i tullen? Hur stor chans är det att tullen stoppar upp ett litet vadderat kuvert med parfymprover i? OM de nu skulle ha fastnat i tullen, hur länge ska de vara där?

Inga kommentarer: