torsdag 16 oktober 2008

Lonestar Memories av Tauer Perfumes.

Texas kallas The Lonestar State, så jag utgår ifrån att den här parfymens minnen är minnen från Texas. Men, till skillnad från L'Air du Desert Marocain så känns det inte riktigt som om den här parfymen beskriven en plats, utan snarare en människa eller ett sällskap som färdas genom genom Texas.

Även Lonestar Memories är en unisex, men här har vi en unisex som inte passar mig särskilt väl, den blir skarp, stark och bitvis nästan bedövande på mig. Medan den på min man rundas av, blir mildare och klart mycket bättre.

Mannen som färdas genom det ökenartade landskapet har varit på väg länge. Hans enda sällskap är en häst. Mannen skulle kunna vara Clint Eastwood i en av hans tidiga spagettiwesterns eller revolvermannen Roland i Stephen Kings böcker om det mörka tornet. Mannen är förstår en ensamvarg, och har precis slagit läger för kvällen. Jag vet inte vad för sorts ved han gör upp lägerelden med, men det är något som utvecklar stark rök- och tjärdoft iallafall. Faktum är att doften blir så stark att man får nästan samma känsla som när man hamnat i röken när man grillar ute, men utan att få tårar i ögonen och börja hosta. Jag vet inte heller vad det är han grillar över elden och tror kanske att jag inte vill veta det heller. När röken lagt sig lite uppfattar man doften av den slitna lädersadeln som jag förmodar att mannen lutar sig mot, den här fasen av parfymen är lugnare och mildare, men den envisa tjärnoten finns fortfarande kvar, en ozonnot blandar sig i och den blir inte helt behaglig på mig, medan den gör parfymen ett snäpp luftigare på maken. Kanske röker han en cigarett? För jag anar en söt, ganska tilltalande tobaksdoft eller revolvermän kanske bara tuggar tobak? Tobak iallafall. En vind för med sig doften av barrskog långt borta, kanhända är det doften av att närma sig civilisationen och ett varmt bad? (Han behöver det, den här mannen!)

Lonestar Memories är en komplex parfym, precis som L'Air du Desert Marocain. Men, medan jag älskar L'Air du Desert Marocain så är jag mer tveksam till Lonestar Memories. Inte för att den inte skulle vara välgjord, utan för att jag tror att många liksom jag uppfattar den som för stark och stickig. Lite samma effekt som Comme des Garcons Tar har på mig, stark och stickig, medans makens hudkemi mildrar den. Lonestar Memories håller också i sig länge, så länge att jag känner mig lite doftutmattad av att ha umgåtts större delen av en dag med den. Och även om den luktar helt okej på maken, så är det ingen parfym som jag skulle vilja att han hade på sig ofta. Allra helst kanske han skulle ha den när vi hela familjen far på utfykt, kan tänka mig att det är en parfym som kommer mest till sin rätt utomhus, när den mer anas än dominerar ett helt rum.

Det är en intressant parfym att ha provat, men inget som kommer upp på någon lista över stora flaskor för mig.

4 kommentarer:

Rentalio sa...

Lovely website Rabella! Hope to see Fragrantica.com in the blogroll :)

Best

Zoka

rebella sa...

Thanks for visiting me, Zoka. I guess you don´t understand so much of my writings?

Offcourse I will put Fragrantica in my links... Actually I think I will write something just about Fragrantica and how much I like it there.

Anonym sa...

Har du testat Le Labo Patchouli 24? Den har samma feeling som Lonestar Memories men är sötare och lättare för en kvinna att bära.

rebella sa...

Nej, den har jag inte hunnit testa, än. Det finns ju så många intressanta parfymer...