onsdag 23 mars 2011

Untitled - No 8 (Brent Leonesio)





Luckyscent har gett 8 parfymörer fria händer att skapa 8 olika dofter inom linjen Untitled. Brent Leonesio är skaparen bakom Untitled No 8. Brent är också mannen bakom Smell Bent, ett märke med humoristisk knorr som säljer parfymoljor och numera också eau de toiletter till rimliga priser. Jag har testat och skrivit om några av Smell Bents dofter bland annat här: http://rebelladensnella.blogspot.com/2009/12/smell-bent-hungry-hungry-hippies-och.html
Eftersom Smell Bents parfymoljor var en glad överraskning så blev jag förstås nyfiken Untitled No 8.


Med noter av narciss, civet (sibet), päls, vild musk, oud och läder så förväntar man sig ju minst sagt en animalisk doft. och det får man, med råge. Det är som att vara instängd på Noaks Ark med alla djuren, komplett med massor av djur och massor av djurbajs...


Jag brukar inte vara särskilt känslig för animaliska noter i parfymer. Muscs Koublai Khan blir mjuk och lätthanterlig som en dressyrhäst i världsklass i jämförelse med Untitled No 8. Untitled No 8 är i doften löddrigt svettig, fränt lädrig och som om inte det räcker så toppas den av en rejäl dos skit. Och inte "bara" lite torr hästskit som i vilket fall mest luktar som halvsmält hö, utan helt enkelt bajs. Jag har umgåtts med mitt minsta barnbarn idag, han bajsade i blöjan fyra gånger och ja, doften från hans blöja och doften från untitled No 8 är ganska liknande, men Untitled No 8 har då några andra tunga, animaliska inslag också förutom allt bajs.


Untitled No 8 blir för mycket avföring för att jag ska känna mig bekväm. På ett visst avstånd doftar den trots allt ganska gott, men en närmare sniff gör mig på gränsen till illamående.


Efter en tid hamnar tack och lov doften av avföring i bakgrunden och Untitled No 8 blir en mjuk, men erotisk, fortfarande smutsig animalisk musk. Untitled No 8 är en parfymolja, har god hållbarhet, men ganska diskret sillage. Även om basnoten blir klart behaglig, är inte vägen dit värt det för mig.


Trots att Untitled No 8 INTE funkar på mig rekommenderar jag den till alla som är nyfikna att utforska animaliska parfymer. Jag har testat den på maken och äldsta sonen också och även på dem blir bajsdoften ganska överväldigande. Tror ändå att den på rätt person skulle kunna dofta spännande och intressant utan att bli för mycket...


Har du hunnit testa Untitled No 8? Vad tyckte du i så fall? Har du hög eller låg toleransnivå när det gäller smutsiga, snuskiga, otvättade etc. noter i parfym? Själv är jag nog mitt i mellan, en del funkar klockrent annat (musknoten i L'Air du Rien m.fl) blir på gränsen till äckligt. :(


Annars har jag idag fått en sändning från ett ganska nystartat franskt parfymhus som jag ska testa mig igenom och så småningom skriva om. Och alldeles strax blir det dags för en riktigt mysig rökig doft och därefter kanske det dyker upp nåt från USA...



Pic: Noah´s Ark, Edward Hicks

Inga kommentarer: