fredag 30 mars 2012

AmorVero il profumi dell'Hassler Roma - AmorVero edt.





Idag över till en helt annan typ av blommor.


Fylliga, överdådiga, rika, lena, klassiska, romantiska och alldeles, alldeles fantastiska. Nämligen blommorna i Amorvero. Amorvero är en hel kollektion av produkter; parfym, eau de toilette och kroppsvård som skapats för hotell Hassler i Rom. Jag har bara testat eau de toiletten, men är väldigt nyfiken på hur eau de parfymen kan tänkas vara, å andra sidan vet jag inte om jag behöver en ännu fylligare doft än vad som åstadkommits i eau de toiletten?


Amorvero är grymt romantisk, romantisk på ett snudd på gammaldags, men ändå oerhört tilltalande vis. Det är som en dejt på en riktigt, riktigt romantisk, intim och mysig restaurang, det har redan klickat mellan er, ni ser varandra djupt i ögonen, kan inte låta bli att smeka varandras händer, ni ler, bekräftar, förälskelsen är ett faktum. Efter restaurangbesöket går ni sakta hand i hand genom staden och just där och då är det bara ni två som existerar. Amorvero är en doft för alla oss som nån gång har varit som Lady och Lufsen...


Amorvero doftar av innan. Den är sensuell, oerhört mjuk och komfortabel, utan att någon gång slå över till sexig eller erotisk, ändå saknar den inte laddning.


Jag förvånas över hur många florals på ungefär det här temat som kan göras, och ändå, när jag stöter på en ny variant så blir jag likafullt förtrollad. Amorvero doftar av mild, mjuk citrus i öppningen vilket ger blomnoterna en viss fräschör och sötma. Blommorna är svåra att urskilja för sig utan blir snarare som en härligt len, pudrig, krämig, fyllig blomsymfoni (ros, jasmin och tuberos), möjligen blir rosen en liten, liten aning dominant på mig efterhand som parfymen utvecklas, men det är en ros som egentligen doftar mer än ros.


Amorvero doftar förutom romans också av lyx och dyra ingredienser. Basnoten är lenaste sandelträ, en gnutta ambra och lite vanilj. Helt enkelt krämig, tät, söt och mysig. Egentligen inget märkvärdigt, det är noter som använts om och om igen, jag förstår inte riktigt varför jag blir så såld. På nåt sätt är Amorvero lite åt Amouage-hållet, klassisk, överdådig, rik floral, men där Amouage inte riktigt lyckats övertyga mig (mina Amouage-favoriter är inte deras klassiska florals), så når Amorvero hela vägen fram.


Amorvero (edt) har gott sillage, god hållbarhet och gillar du inte pampiga blomdofter(den är av typen som förmodligen kan ge en viss huvudvärk till somliga) , så gillar du nog inte den här heller. Är du annars, precis som jag, en sucker för fylliga, klassiska blomkompositioner så är Amorvero något du bara måste testa. Du MÅSTE! Personligen funderar jag på hur länge det kommer att dröja innan jag har råd med en hel flaska av denna fantastiska skapelse!


Ofta när man pratar om sensuella, romantiska dofter så kommer man in på sex. Amorvero är snarare innan, än under tiden eller efter... Vad har du för personliga, romantiska favoriter? För mig blir Amorvero mer i samma team som Iris Poudre än tex. Carnal Flower.

3 kommentarer:

nina sa...

Mmm.. en välgjord floral, kan man väl inte ha för många av? Måste testa denna!
Lite romantiska idéer:
Romantisk/melankolisk: Apres l'Ondee
Romantisk/nostalgisk: Farnesiana
Romantisk/intellektuell: Field Notes from Paris
Romantisk/oskuldsfull: Flora Bella
Superromantisk: Lyric

rebella sa...

Nina: Nej, jag kan inte det iallafall. :) Prov på Amorvero kan du beställa från: http://fragranceandart.com/

Vet inte om du känner till detta företag sen innan, är relativt nystartat, men erbjuder en hel del fina dofter. :) Har beställt därifrån och det har varit bra och snabb service.

pärlbesatt sa...

Försökte kommentera men fick nån notering om att det inte gick. Ville mest säga att doften lät ljuvlig. :)

Och vart tog du vägen nu, igen? Inte sjuk väl?