fredag 9 mars 2012

Fortfarande täppt i näsan...!!!

Det är väl typiskt att nu när jag vill börja skriva igen och har massor av trevliga och intressanta parfymer att berätta om, så vill inte min näsa alls vara med.


Jag har dragits med den här influensan i två veckor nu och även om jag inte är totalt anosmisk (som jag var under några tråkiga dagar), så är mitt doftsinne platt och jag märker att jag inte alls känner dofter som jag brukar.


Ett intressant exempel på det är By Kilians nya Amber Oudh som jag testade förut och tyckte var mer ambra och vanilj än oud, men så tog jag på mig den under min förkylning och plötsligt var den väldigt mycket oud. Faktiskt som en helt annan doft. :/


Dessutom tror jag att man ska ta det lite lugnt när man är störtförkyld och inte överanstränga varken sig själv eller sin näsa. Men, snart hoppas jag att jag ska vara återställd även efter denna besvärliga förkylning.

5 kommentarer:

Solveig sa...

Så roligt att du börjat skriva igen! Har följt din blogg och är mäkta imponerad av ditt doftsinne. Hoppas du snart får tillbaka det till fullo. Var själv med om en liknande doftupplevelse som den du hade med Amber Oudh. För min del gällde det att jag inte hade tålamod att vänta på att bli frisk när jag fått nya dekanter från The Perfumed Court och kastade mig över L'Artisans senaste Batucada som jag sett fram emot att få pröva. Jag upplevde den som fruktansvärd, obeskrivligt sur, frän och misslyckad. Tänkte kasta dekanten men lät bli Ett par tre veckor senare gav jag den en ny chans och möttes då av en helt annan doft. Tilltalande. Efter fler tester kan jag konstatera att jag gillar den rejält. Har just beställt och fått en stor dekant från First in Fragrance lagom till vårens efterlängtade ankomst. Så det kan bli! Hoppas på att få läsa många bra recentioner här i fortsättningen.I den takt du orkar vill säga. Kvaliteten i dina beskrivningar gör att det är lätt att använda dig som riktmärke och kvalitativ referens om det är något man inte är riktigt säker på. Därför återkommer jag till din blogg om och om igen. Tack Rebella!

rebella sa...

Solveig: Vad glad jag blir av din kommentar, tack så mycket. :) Vet inte riktigt hur det här med doftsinnet fungerar rent fysilogiskt när man är förkyld, men kanske har man helt enkelt svårt att känna vissa ingående doftmolekyler, medan andra fortfarande når fram? För det kan verkligen bli nästan som två helt olika dofter. Jag har ett prov av Batacuda liggandes men har inte hunnit testa den ordentligt ännu. Misstänker att den kan vara en mycket trevlig sommardoft.

Solveig sa...

Rebella! Vänta bara med att testa den tills du är helt återställd. Den är en riktig Dr. Jekyll and Mr. Hyde minsann. God bättring!

rebella sa...

Solveig: Äntligen börjar förkylningen släppa. :) Hoppas lite att Batacuda ska vara besläktad med Bond No 9s Coney Island... den är en av mina sommarfavoríter.

Solveig sa...

Rebella!
Sitter nu med Coney Island på ena armen och Batucada på den andra för att jämföra. Problemet för mig är dock att mitt luktsinne inte är helt ok vintertid pga köldallergi. Dessutom kan jag inte få fram de varma mjuka noterna ur Coney Island ens sommartid. Köpte den till min son och den doftar likadant på honom. På oss blir det väldigt mycket bitter citrus. Det är så olika vad huden lyfter fram. Jag tycker nog ändå att det kan finnas vissa likheter dem emellan. På mig är Batucada lite mer sprudlande än vad Coney Island är. I alla fall just nu. Jag kan också känna en viss likhet med Eau de New York som är en av mina favoriter från Bond no 9 även om den kanske är något mer blommig. Batucada har något unikt salt, fräsht, tropiskt, torrt och solstänkt över sig som jag verkligen gillar. Ska bli så spännande att se hur den fungerar i sommar! Har upptäckt både Keiko Mecheri samt Korres denna höst och vinter och samlat på mig en massa dekanter som jag också måste sommarprova. Har njutit av Loukhom, Loukhoum Soire samt Attar de Roses denna vinter. Keiko Mecheri samt Korres är de jämnaste parfymserier jag stött på hittills. Så underbara dofter!