onsdag 1 juli 2009

Chopard - Casmir


I år hann inte mina jordgubbar mogna till midsommar, så jag fick köpa några paket jordgubbar till midsommartårtan. Jag gjorde fyllning med rabarberkompott och hade iallafall tillräckligt med rabarber. Det är något alldeles särskilt att äta sånt man odlat själv, till och med något så enkelt som att gå ut och repa av några blad från min lilla timjanplanta förhöjer själva matlagningen.

Att göra en smulpaj med egna rabarber, eller framåt hösten med egna äpplen är så mycket trevligare än med köpesfrukt. Jag tror inte att jag är ensam om att tycka så, men kanske vurmar jag lite extra för det eftersom jag kommer från norra Norrland där växtsäsongen är kort och intensiv. Man kan ju faktiskt odla både vindruvor och persikor mot varma söderväggar här i Nyköpingstrakten. Jag misstänker dock att persikorna inte kan bli så där solmoget gyllensöta som de är när man köper dem vid vägkanten i södra Frankrike, men säkert är det något visst att äta sin första egen-odlade persika ändå.

Min bror och hans familj bor ju i Chile, någon mil söder om huvudstaden Santiago. De har enorma avocadoträd och alla möjliga citrusträd också. Avocado äter de på längden och tvären när det är säsong och citrusträden dignar av frukter, men tyvärr under vintern, då det är sommar här och min bror med familj ofta är i Sverige och inte kan njuta av sina citrusfrukter!

Överflöd av frukt, sol och sötma hittar man också i Chopards Casmir. När jag först fick den (jag har hela 30 ml av den) i ett byte tyckte jag att den luktade gott, men inte särskilt speciellt och alldeles för sött. Jag har därför inte använt den särskilt mycket, medan min yngsta dotter lånat av den ibland.

Men, nu är värmen här och visst är det trevligt med fräscha, svala parfymer, men jag har också upptäckt att jag gillar varma, söta parfymer sommartid. Så just nu passar Casmir alldeles ypperligt. Casmir dignar av av solmogna mangofrukter, aprikoser, persika och röda bär. I Casmir finns ingen skugga, det är som att vara mitt i en tropisk fruktmarknad i solen, allt runt omkring är mättat med nästan övermogen, söt fruktdoft. Det finns inslag av varma kryddor och efterrättssöt vanilj. Casmir är faktiskt så söt att man kan få ont i tänderna, men märkligt nog passar den mig bra i värmen. Ska jag ändå gå omkring och vara varm och svettig, så kan jag göra det i ett moln av tropisk sötma tydligen.

Casmir är inte någon komplex eller unik doft, den är ganska linjär och den solmogna fruktsötman håller i sig från start till slut. Den varar rätt länge på min hud, men inte för länge, ca. 4 timmar och sillaget är ganska maffigt. Casmir brukar gå att få tag på ganska billigt på nätet, så jag kan dränka in mig i fruktdoft utan att behöva snåla och det känns inte dumt. Jag vet ju att jag inte kommer att använda Casmir något mer förrän nästa värmebölja.

Casmir passar till: solbrun hud, oranga linnen, flipflops och läppglans med vaniljsmak.

Inga kommentarer: