fredag 16 oktober 2009

AbdesSalam Attar - Tasneem


I Jet Lis film Hero finns det scener som är så vackra att jag blir alldeles tagen. Senaste gången såg jag den tillsammans med hela familjen, det är väl ett par år sedan och vi hade bänkat oss framför teven allihopa. En bra bit in i filmen insåg jag att vi alla satt alldeles tysta. Ingen mumsade chips eller bråkade om godisskålen eller sprang iväg för att göra något annat, nej hela familjen (inklusive två tonårsungar) satt som tända ljus i sofforna och bara liksom insöp filmen och allt det på samma gång vackra, storslagna, sköra och spännande som den lyckas förmedla.


Och det här var inte ens första gången vi såg filmen! Ja, minsting hade nog inte sett den tidigare, men ändå...


Okej, okej visst är det effektsökeri och kanske rentav lite fjantigt när de flyger runt och slåss, men jag kan bortse från det eftersom det mellan varven är så vackert att det gränsar till det magiska. För min del skulle inte en film med så vackra scener överhuvudtaget behöva ha en handling, jag skulle vara nöjd ändå!


När jag provar AbdesSalam Attars parfym Tasneem (som betyder krigarpoet) så tänker jag på filmen Hero. Jag vet iallafall vilken parfym jag ska ha på mig nästa gång jag ser den!


Om jag tyckte att Hindu Kush var en alldeles fantastisk parfym så måste jag erkänna att Tasneem är minst lika bra, möjligen bättre. Tasneem lyckas med sin doft verkligen leva upp till namnet. Det här är motstridiga noter i en virvlande dans. Det är blommor (jasmin och ylang ylang) som liksom är kantade med en doft som min näsa uppfattar som pudrig kanel, men bara en liten aning, som hastiga glimtar ungefär. Inuti det blommigt, kryddigt, krämiga anas små stråk av animaliska, lädriga noter som ger hela skapelsen en skärpa, en smutsighet och ett djup.


Jag vet inte om jag ska tolka den som om en rustning av läder skyddar de mjuka, sårbara och vita som ryms innanför det hårda yttre skalet, eller om det är mjukt, vitt, oskyldigt och feminint på utsidan men med en hård, stark inre kärna? Jag antar att det är upp till var och en att bestämma sig för vilket som passar bäst.


Ja, det känns som om Tasneem är en oerhört komplex parfym som kan tolkas på olika sätt. Tasneem är parfym som konst, utan minsta tvekan. Och till skillnad från somliga andra konstnärliga parfymer är den hela tiden oerhört vacker, lättburen och mysig. Man går aldrig igenom någon fas där man sitter och undrar över om man egentligen står ut med den eller ens tycker om den. Nej, Tasneem är skönhet, själ, styrka och poesi från början till slut.


Av de jag provat från AbdesSalam Attar så är Hindu Kush och Tasneem utan tvekan storslagna och vackra parfymer, men även de andra jag testat; Mona Lisa, Night Blossom, Persona och Aalacho är mycket bra, även om de hamnar lite i skuggan av mina två personliga favoriter, så är jag säker på att många skulle gilla dem lika mycket som jag gillar Hindu Kush och Tasneem.


Generellt kan jag säga att AbdesSalam Attar är allt annat än moderna, trendiga parfymer, det är traditionellt, österländskt och en alldeles unik parfym-konst, skaparen bakom AbdesSalam Attar är Dominique Dubrana och han är i min näsa, en oerhört skicklig parfymör, på gränsen till magiker.


Missa inte AbdesSalam Attar för allt i världen!



Pic: Från Jet Lis film Hero

2 kommentarer:

Unknown sa...

Oj vad spännande! Vilken vacker recension! Jag är enormt sugen på att köpa ett prova-på kit på hans hemsida nu!

rebella sa...

Det låter som en spännande ide, jag måste nog investera i mer av Hindu Kush och Tasneem iallafall. Och sen har jag blivit nyfiken på en massa andra av parfymerna som finns där...