måndag 14 juni 2010

Hudkemi och dofter


Här sitter jag och doftar som ett glas lätt avslagen cocacola, eller någon cola-liknande dryck. Det är förstås Etros Messe de Minuit jag pratar om. Jag blev så fascinerad över det faktum att den här parfymen doftade så väldigt olika på mig och några av de andra (på parfymträffen i Stockholm) som testade den. Vi tog på oss den med några få minuters mellanrum (högst) och ändå utvecklades den helt olika på var och en.


Messe de Minuit var en av de första dofterna jag tog på mig den där parfymprovardagen i Stockholm, därför uppmärksammade jag också de stora skillnaderna i hur den doftade mer än i de parfymer jag testade lite senare. Men, jag tyckte mig märka att tex. Bond No 9´s Coney Island, Byredo´s Baudeleire och Annick Goutals Ninfeo Mio doftade på olika sätt på olika människor.


Jag blir så klart glad och lite smickrad när någon läsare berättar att de beställt prover av dofter jag skrivit om, i bästa fall passar dessa dofter dem lika bra som de passar mig, men i sämsta fall kan det jag älskar bli totalt vidrigt på någon annan eller förstås, tvärtom. Det här beror säkert delvis på var och ens individuella doftsinne, några tycker helt enkelt att doften av blommor är det godaste som finns medan andra föredrar doften av vaniljkola, rökelse eller läder. Men, mest av allt verkar dessa skillnader bero på var och ens hudkemi.


Varje människas hud är uppbyggd på ett helt unikt sätt. Mäns hud skiljer sig från kvinnors hud, ljushyade människor hud skiljer sig från mörkhyade människors hud. Unga människor har oftast fetare hud än lite äldre människor och så vidare. I hudens yttersta lager finns en syramantel, som består av bland annat aminosyror, fettsyror och mjölksyror. I fet hud ligger hudens phvärde på 4-5, medan torr hud har högre phvärde runt 6-7. Inte nog med att det kan vara stora individuella skillnader, phvärdet blir också surare under dagens lopp. Något som påverkar såväl färger på makeup som hur en parfym luktar och håller.


På Fragrantica har vi pratat lite om Xerjoffs dofter, som jag älskar (inte alla, men jag har några klockrena favoriter), men det gör inte alla. På någon blir dessa underbara mästerverk inte något annat än översöta, närmast jolmiga och kväljande stinkbomber! Det är att rekommendera att man tar reda på vilken kategori man tillhör INNAN man investerar runt 2500 kronor i en flaska Xerjoff-parfym!


Många pratar sig varma för parfymerna från Sonoma Scent Studio, jag hade nästan hoppats på att de skulle vara lite som Ava Luxes underbara dofter, men näe. Min hudkemi kommer inte alls överens med något från Sonoma Scent Studio, de har en gemensam "husnot" som på min hud doftar både skarpt och lite jolmigt på samma gång. Därmed inte sagt att deras dofter inte kan vara helt underbara på någon annan.


Vars och ens egen hudkemi har alltså den största betydelse för hur en doft återges på vår hud. Till detta kommer också varje individs doftpreferenser, jag vet att många förundras över att någon alls kan frivilligt bära Etat Libre d'Oranges Secretions Magnifique, men trots allt, somliga människor tycker helt enkelt att den doftar gott, intressant eller mysigt. Förutom detta påverkas vi ju också av trender och omgivning. En ung tjej på 17 kan tycka att en parfym i och för sig doftar ganska gott, men samtidigt väldigt tantigt och skulle aldrig drömma om att ha på sig den, medan en kvinna på 45 tycker att samma doft är ungdomlig och spännande! Någon som tillbringat mycket tid i stallar och lagårdar kanske har en större benägenhet att älska dofter som Dzing! och Muscs Koublai Khan, medan någon som är lite rädd för hästar eller kor och aldrig varit in i ett stall tycker dessa dofter doftar apa.


Så här kan jag hålla på i all oändlighet, men visst är det intressant? Så när ni läser bloggen och blir nyfiken på något jag skrivit om, tänk då på att det är som att vilja ha en parfym som doftar supergott på jobbarkompisen. Försök istället lära känna din alldeles egen hudkemi (den är lika unik som dina fingeravtryck), dina egna doftpreferenser och grunna lite på trender och tantighet alternativt barnslighet i dofter, vad föredrar du?




Pic: chemistry uctvs

6 kommentarer:

em sa...

Vad betyder jolmigt? ;) Jag gillar SSS, Sienna musk och Egyptian musk älskar jag. Några av deras dofter har dock en gemensam not av såpa som jag har svårt för.

Visst är det intressant att dofter är så olika på olika personer. Spännande. Kul inlägg.

Har du förresten sniffat på Honore de pres Vamp a NY? Jag är så nyfiken på den! Såg att du skrivit om Sexy angelic, den är jag också intresserad av fast namnet är fånigt..

Unknown sa...

Det är otroligt hur olika en del parfymer kan lukta på olika människor. Jag provade en parfym för den luktade underbara solvarma smultron på en kompis. På mig luktade den svamp och inte på något mysigt skogigt sätt utan bara slemmigt svampigt.
Skickade efter ett prov på FRaaagola saalaaata efter att läst om den på din sida. Den luktar viol, viol, viol på mig. Sen lite play doo-lera och slutligen pudriga jordgubbar. Inte som din beskrivning men väldigt gott och glatt ändå.
/Hanna

rebella sa...

em: Jolmigt jaa, det kanske är norrbottnisk dialekt? :) En slags sötkvalmig och avslagen doft.

Jo, jag har Vamp a NY här, fick ett prov av den genom Grain de Musc, men har lovat att inte söga nåt om den förrän den 23 juni. ;) Sexy Angelic är riktigt fin, men namnet ööööh...

rebella sa...

Hanna: Det är så himla kul och intressant. I Stockholm var det några som testade Hermesence Ambra narguile och på någon doftade den svagt av svampsoppa!

Fragola Salata doftar mer viol på någon av mina döttrar, tror det är mellandottern som tar fram violdoft i parfymer!?

em sa...

Nu blev jag ju ÄNNU mer nyfiken! Får nog ta och skicka efter ett prov. Fast kanske väntar till den 23 först ;)

pärlbesatt sa...

1. Spännande inlägg, ska läsa det igen när huvudet är lite klarare.

2. Messe de minuit är underbar på mig. Intresseklubben antecknar... ;)

3. Har du månne nån Chamade (Guerlain) hemma? Jag skulle vilja testa den (efter att ha läst om den och tänkt att jag torde gilla den) men den finns inte ens på NK och köpa den från nätet bara för att testa känns helt tossigt, särskilt om jag nu inte gillar den.

Jag skulle alltså vilja köpa lite lite, om du nu har. Om du inte har och vet nåt sätt att hitta små mängder utan att googla ihjäl sig får du hemskt gärna berätta det! :) Tack!