fredag 18 juni 2010

Jo Wood Organics - Tula


Jo Woods Organics erbjuder organiskt certifierade hudvårdsprodukter och dofter. Jo Wood vars mamma är sydafrikan har hittat mycket av sin inspiration i Afrika. Tula betyder tyst på swahili och även om Tula är en ganska diskret doft, tycker jag inte direkt den kan klassas som tyst, men kanske lite tystlåten och tillbakadragen.


Mer om Jo Woods Organics dofter och produkter kan du hitta här: http://www.jowoodorganics.com/
I Sverige finns Jo Woods Organics produkter att köpa bland annat hos www.eleven.se


Noter i Tula är bland annat frangipani, jasmin, ylang, sandelträ och grön anis. Tula är en perfekt sommardoft, till skillnad från många andra "stora" vita blomdofter har Tula en ganska försiktig karaktär. I mitt tycke är det noten av grön anis som gör doften spännande och annorlunda. Den söta blomdoften är fyllig, men samtidigt mjuk och jag anar inslag av såväl frukt och mandel. Anis tillför dels en grön känsla, men också en ganska svag, men tilltalande doft av lakrits.


Tula är en tämligen linjär doft, i toppnoten är den mjuk, trivsam och dominerad av blomdoft med inslag av frukt (anar svaga citrusnoter och någon slags tropisk fruktdoft, kanske passionsfrukt?), toppnoten ger snart plats åt hjärtnoten som har kvar den söta, vita blomdoften men nu tillsammans med anis som ger doften en fräsch, men samtidigt fyllig känsla. Den här delen av Tula är min favorit då den känns ganska unik i järmförelse med många andra dofter dominerade av jasmine, frangipani och ylang. När anisnoten börjar lättas blir ylangnoten tydligare med inslag av vanilj och en ganska tung sötma, sandeltränoten gör doften aningen pudrig, men det är en försiktig sandeltränot.


Som med många organiska dofter har Tula ett ganska begränsat sillage och ganska kort hållbarhet, men helt okej i den kategorin av dofter. Jag tog på Tula en kväll och kunde faktiskt ana den på min hud morgonen därpå, om än bara mycket, mycket vagt.


Är du förtjust i vita, fylliga blomdofter och söker något lättare och fräschare inför sommaren så är Tula en god kandidat. Älskare av anisnot i dofter bör absolut kolla upp den här.





Pic: adimagephotos

2 kommentarer:

em sa...

Låter helmysig. Jag har dessutom bestämt mig för att utforska området "naturliga" dofter. Några tips? (ska det bli spännande att läsa om Vamp)

rebella sa...

em: Jag är själv nyfiken på Anya´s Garden, men har inte provat nåt därifrån ännu. Och på Etsy finns Roxana´s Illuminated perfumes som också verkar spännande. Och AbdesSalam attar är jättebra.

Från Honore des Pres är Sexy Angelic och Chaman´s Party mina favoriter än så länge.