söndag 27 juni 2010

Jag har tur!


Jag läser gärna och ofta andra parfymbloggar (och en massa annat som handlar om parfym). Vissa recensioner gör mig extremt nyfiken på doften som beskrivs, jag bara måste testa den så fort som möjligt. Ibland blir den lika härlig på mig som på recensenten, men ibland blir det bara ett enda stor jaha. Det är också spännande att läsa om människor som lyckats hitta en nästan orörd Amouage-flaska på kvarterets second hand-butik (något som förmodligen aldrig kommer att inträffa i Nyköping), eller på andra sätt lyckats fynda/köpa/hitta oväntade parfymer på oväntade ställen.


Vanligen brukar jag inte se mig själv som en person med särskilt mycket tur, även om jag inte heller betraktar mig som en olycksfågel. Men, min tur brukar vara mer av typen "Jippie jag vann 75 spänn på triss" eller "Wow, jag har äntligen lyckats köpa en 5 mls decant av den där underbart goda parfymen som är lite svår att få tag på" eller "Aaah, jag har fått en handfull jättefina parfymprov med posten" eller "Oh, jag har fyndat en halvfull flaska Eau de Star på Tradera för bara 77 kronor" eller "Jippie, jag vann ett prov på en nysläppt doft på en annan parfymblogg". Absolut något jag är tacksam för och jag blir lika glad varje gång jag får små prover och decanter i brevlådan. Men, vanligen stannar det ungefär där. Jag brukar vanligen ha råd att köpa stora, lite dyrare parfymer till min födelsedag och kanske en till jul. Nej, helt ärligt, jag har inte råd att shoppa parfym för en eller flera tusenlappar i månaden, utan min budget är snarare en eller flera (inte så många flera) hundralappar per månad.


Men, så på sista tiden har jag haft tur. Kanske började det när jag fick möjligheten att köpa en hel, orörd flaska Yohji av Yohji Yamamoto för ett bra mycket lägre pris än vad man kan hitta den för på Ebay (tack, Triplex!). Eller när jag swappade till mig en nästan full So New York från Bond No 9!? Eller när jag några dagar senare råkade hitta ytterligare en halv flaska Yohji (tillsammans med några andra helt okej parfymer) på Tradera för i princip gratis? Och för att inte tala om nu, när jag nyligen fått veta att jag vunnit första pris i www.parfymguiden.se bloggtävling. 1000 kronor att spendera på Kicks, ja tusen spänn och gissa om det känns som mycket pengar för mig!? Alldeles fantastiskt underbart. Visst det är mainstream-och designerdofter, men trots allt kan jag välja mellan parfymer från Kenzo, Prada, JP. Gaultier och Dior bland mycket, mycket annat. Åååååh, det ska bli så kul!


Det här betyder att det nog blir dags att ha en liten utlottning på bloggen snart, för jag tror stenhårt på att när man har tur ska man dela med sig och sprida den så gott det går. Lite karma, ge lite extra och få lite extra, något som allt som oftast verkar vägleda de flesta som swappar/byter parfymer har jag märkt. Så missa inte en utlottning här framöver, kan inte säga exakt vilken dag det blir, men förmodligen inom en-en och en halv vecka.




pic: luck-celtic-shamrock-blessing

8 kommentarer:

em sa...

Grattis! Du och bloggen förtjänar lätt det priset. :)

Britt Åse sa...

Gratulerer! Sånt er så morsomt og spennende, og du fortjener det så absolutt :D

Unknown sa...

Massa grattis!
Mer parfymer till dig blir ju också fler underbara recensioner, så det blir ju en vinst för mig också :)

Anonym sa...

Grattis, vad kul! Både till priset och till underbara, ovanliga Yohji-parfymen, viket kap!! Det är bara att njuta av "flowet"! Ang karma gillar jag också tanken bakom, och du har verkligen förtjänat din tur, som frikostigt delar med dig av dina doftintryck, och även härliga utlottningar (som jag haft tur i!) :D

//Ylva

Helle sa...

Grattis! Och vad härligt med ett tur-flöde!

rebella sa...

Tack allihopa. Jag hoppas jag får dela med mig av min tur snart. :)

Bipbap sa...

Gratulerer Rebella :)
Det var ærlig fortjent, og det må være utrolig morsomt.

pärlbesatt sa...

Grattis som attan och skulle du lotta ut lite Keiko Mecheri-grejer, som t ex A fleur de peau, eller Serge Lutens Cuir Mauresque, som jag inte sniffat men är dönyfiken på, så skulle ingen vara gladare än jag. :)