måndag 21 juni 2010

Stendhal - Elixir Noir



Stendhal erbjuder egentligen mest hudvårdsprodukter, men har också en parfym i sitt sortiment, Elixir Noir. Har inte läst mycket om den online, men blev nyfiken på den, dels för att jag gillar namnet, men också för att jag tycker flaskan är väääääldigt snygg. Därför känns det kul att jag äntligen fått möjlighet att testa den (fick två små prover av den svenska generalagenten för stendhal). Elixir Noir finns bland annat att köpa hos: http://www.andrum.eu/
men, den finns också att hitta på många andra ställen.


Elixir Noir startar sött, bärigt och lite skarpt. Faktum är att den doftar lite saftigt rött, vilket kanske inte är konstigt med tanke på att toppnoterna är tranbär och rosépeppar. Ganska snart blir den söta, bäriga öppningen lite mildare och med gröna, lite krispiga inslag. Den skarpa noten jag känner till en början mildras också och Elixir Noir blir en söt, behaglig och ganska glad doft. I det här skedet känns den dock inte speciellt unik eller annorlunda, men onekligen trivsam.


Tranbärsdoften finns med vagt en bit in i doften och i något skede möter tranbärsnoten någon pudrig not som i sin tur ger upphov till något som doftar som färska kolaremmar, och det här doftar riktigt, riktigt gott. Kolaremsnoten är dock väldigt diskret och doften blir också allt mindre söt med tiden. Tillsammans med kolaremsnoten blir doften också pudrigare, på mig doftar den vagt blommigt och pudrigt med ytterst milda gourmandinslag efter ungefär en halvtimme-en timme. Det här känns betydligt mer unikt, även om Stendhals Elixir Noir hela tiden håller sig på den säkra sidan, det är inte någon banbrytande, spännande eller extrem doft på något sätt. Däremot är det en kvinnlig doft som blandar moderna, lite trendiga noter (tranbär, rosépeppar, magnolialöv) med mer traditionella noter (blommor, patchouli). Resultatet blir en lättburen doft som känns både modern och samtidigt retro. Jag gillar den, men kan föreställa mig att somliga kan tycka att Elixir Noir försöker vara lite för mycket på en och samma gång.


Under doftens tidiga skede undrar jag när den ska leva upp till sitt namn, Elixir Noir? För ärligt talat, varken tranbär eller mjuk pudrighet har något noir (svart) över sig enligt mig. Men, lugn bara lugn... När basnoterna sakta börjar göra entré kommer också svärtan med dem. Här blir plötsligt Elixir Noir en nästan spännande doft. Plötsligt blir den milda, glada och pudriga doften raspig, mörk, träig (patchoulinoten är dock mild och fin) och med varma, orientaliska inslag. De här två motsatserna gifter sig på ett riktigt fint sätt i Elixir Noir och ja, jag gillar det här. Dels är jag ju ganska svag för pudriga dofter, vilket Elixir Noir är, om än inte överpudrig, sötma i parfymer funkar också bra för mig och de mörka, härliga basnoterna blir avgjort pricken över i. Men, återigen kan jag tänka att den är lite för mycket, många som testar den kanske upptäcker att en av dess faser passar jättebra, medan de andra inte alls gör det. På mig blir Elixir Noir, spretig, men ändå fin.


Elixir Noir känns ganska påkostad och varje fas utvecklas fint på huden och tar ganska god tid på sig, på många sätt känns doften tidlös, även om jag har svårt att tänka mig den på riktigt unga kvinnor. Den har mycket god hållbarhet, varar nog större delen av en dag och sillaget är gott, om än inte enormt. Elixir Noir är en utmärkt kvälls-festdoft, kanske särskilt passande under höst och vinter. Dessutom är den både milt humörhöjande och väldigt sensuell på en och samma gång.


Jag rekommenderar Elixir Noir till alla som gillar pudriga dofter och alla som är på jakt efter en riktigt elegant doft med inslag av patchouli.


Annars är jag just nu på attar-jakt, efter att ha läst om Majmua Attar hos Perfume Posse. Den lät jättespännande och tack och lov finns den på ebay! :) Framöver ska jag också utvärdera Honore des Pres nya doft Vamp a NY, ett prov jag vann genom en utlottning hos Grain de Musc.



Pic: travel.webshots

Inga kommentarer: