måndag 17 augusti 2009

Magickal Realism


Bland mycket annat jag sysslat med i livet hade jag under en period en dragning till häxor, magiska örter, märkliga salvor och trolldom. Om jag ska vara ärlig har jag fortfarande en dragning till häxeri och magi, men av någon anledning har jag aldrig fastnat för det. Jag har mängder av såna där halvsvala intressen som flammar upp då och då, för att sedan ligga i träda under flera år. Min första häxperiod sammanföll med att jag hade två småbarn, ett skolbarn, en galen hund, katt och höns och bodde på landet (jajo, jag hade min man då också, men han var och är rätt självgående). En lämplig inramning måhända, men jag hade faktiskt inte tid till så mycket annat än att hålla reda på barn och djur. Så när det gäller häxintresset har poletten aldrig riktigt trillat ner, till skillnad från mitt parfymintresse som gick från att vara måttligt till passionerat över en natt.


Det här förklarar delvis varför jag har en viss förkärlek för mushiga parfymoljor med märkliga namn, något som många andra parfymistor kanske rynkar lite på näsan åt. För mig är det bara än mer fantasieggande och intressant. Jag vill ha både de flottaste och dyraste parfymer som finns att få tag på och små mörka glasflaskor med morbida illustrationer och gotiska typsnitt.


Jag fick tips om Magickal Realism av en annan parfymälskare på Fragrantica. Magickal Realism har en liten parfymshop på Etsy. http://www.etsy.com/shop.php?user_id=93472


Den här shoppen är ett måste att kolla in! Vilka namn och vilket utbud. Jag beställde ett litet prov-paket med fem av de mest populära dofterna; If, Sex & Politics, Coffee Wonderful, Zombie Repellent och Vampire Groupie (aka Fang Banger). Alla parfymoljorna är 100% naturliga och det märks. Oljorna i de små provrören måste skakas om och blandas innan användning, för det flyter omkring små saker i rören, de är skiktade och med utfällningar. Nu ropar kanske somliga av er typ Äck!, men jag tycker det ser trevligt, genuint och intressant ut. Det här är så långt ifrån parfymen på en piedastal man kan komma och ja, jag gillar det... också! I min parfymvärld får alla typer av doftande godsaker plats.


Nu råkar det dessutom vara så att Magickal Realism's parfymoljor inte bara ser intressanta ut eller har intressanta namn, de luktar dessutom intressant... och gott... och förvånansvärt länge med tanke på att det är helt naturligt sammansatta oljor. Magickal Realism erbjuder förmodligen bland det bästa man kan hitta i 100% naturliga parfymer/oljor. Hur kan denna underbara doftbutik ha undgått att bli mer känd än vad den är?


Kan ju säga direkt att bland de jag testat är Vampire Groupie (Fang Banger) fruktansvärd! På mig doftar den som Etat Libre d'Oranges Viergos et Toreros utan blommor, dvs. en oerhört svår att tycka om not av blod, eller iallafall något sötrostigt metalliskt knepigt. Men, den lever utan tvekan upp till namnet! Attraherar inte den här vampyrer så vet jag inte vad som skulle göra det? Vill du inte ha vampyrbesök så håll dig borta från denna!


If däremot är raka motsatsen, en försiktig och mild blandning som inte stör någon. Iallafall inte mig, den innehåller apelsinblom, myrra och lite annat smått och gott. Tyvärr gör den inget större intryck på mig, den luktar för all del riktigt gott, men inte på något speciellt intressant vis.


Det gör däremot Sex & Politics. Här doftar det sött, kryddigt och lite animaliskt. Bra sillage, men inte kvävande och jag gillar den mycket. Mörk, mysterisk och med en erotisk utstrålning. Avgjort en kvällsparfym, den får mig att undra vilken av våra svenska politiker man kan få på kroken om man använder den? Vill man ens ha någon av våra svenska politiker på kroken???


Zombie Repellent är också intressant, den är söt, smörig och vaniljig, men med vetiver (förstås, vetiver från Haiti, vad annat?) som ger den en behaglig och intressant skärpa. Ja, faktiskt är Zombie Repellent den jag tycker bäst om av de jag provat. Den är varm, kryddig och annorlunda. Har du några envisa zombisar i din omgivning, ja jag är helt övertygad om att den här parfymoljan skrämmer bort dem!


Sist, men inte minst har vi Coffee Wonderful. Ja, den doftar kaffe, man ser kaffet skikta sig med oljan så fint innan man skakar om den. Det här är den bland oljorna som doftar mest och längst, den får mig att tänka på kafferep och sju sorters kakor, för förutom kaffe är det dofter av vanilj och kryddor. Jag blir glad och pigg av den här doften och för mig som norrlänning i exil så måste jag säga att kaffedoften påminner mig om kok-snarare än bryggkaffe. Bara en sån sak!


Nu erbjuder ju Magickal Realism en mängd annat att dofta sig igenom än de oljor jag skrivit om här ovanför, du kan hitta oljor för kort sagt alla möjliga tillfällen. Oljor som är bra att ha vid diverse magiska ritualer, oljor för midsommar och julfirande och oljor som passar just ditt stjärntecken. Magickal Realism har massor av oljor jag är nyfiken på.


Överhuvudtaget är Etsy en guldgruva om du vill hitta unika parfymoljor och parfymer. Priserna är ofta förvånansvärt låga och säljarna är lätta att få kontakt med. Man hittar också några lite mer välkända parfymtillverkare på Etsy, för tillfället har Ava Luxe sin shop där, även om jag snart hoppas att hon återupptar sitt vanliga utbud!






Pic: greengrimoire.net

3 kommentarer:

Bipbap sa...

For noen spreke navn :D Bare det gjør meg lysten til å bestille! Det hender jeg også prøver meg på noe ukjent, og det kan virkelig være bra noen ganger

rebella sa...

Bipbap: I sin genre bland det bästa jag provat, känns mer välgjorda än Black Phoenix Alchemy Lab och inte lika långa väntetider. Fast alla var ju inte lika bra.

Läste om Roja Dove på din blogg, snacka om skillnad. :) Men, det är ju en av sakerna som är så kul med parfymer att det finns verkligen allt mellan himmel och jord. :)

Bipbap sa...

Javisst, og jeg setter pris på både gamle klassikere og nye moderne. Det går litt i faser hele tiden :)