fredag 28 augusti 2009

Montale - Red Aoud


Nu har jag haft en tid på mig att bekanta mig med mina Montale-prover. Och hur jag än försöker så blir jag inte överens med Black Aoud, jag antar att det betyder att jag ska låta den vara ifred ett tag. Red Aoud däremot blir bättre och bättre för varje gång jag provar den. Och nu börjar den bli riktigt, riktigt bra.

Jag fick information av Bipbap om hur man går till väga för att beställa direkt från Montale och om än det verkar lite krångligt, så verkar det vara det förmånligaste sättet att köpa Montale på.
Här är en länk till deras sida: http://www.montaleparfumsparis.com/

Nu råkar jag precis ha beställt en flaska parfym alldeles i dagarna, men annars känns det som om Montale har mycket att erbjuda. Till igår trodde jag att om jag ska beställa något från Montale i framtiden (med reservation för de parfymer jag ännu inte provat förstås!) så skulle det bli en stor flaska Amandes Orientales, med en liten bonusflaska av Red Aoud. Idag känner jag mig allt mer övertygad om att det nog får bli tvärtom.

Vad lyssnar ni på för musik? Jag lyssnar på lite av varje, men det finns musik jag inte uppskattar så mycket, till exempel j-rock, exprimentiell jazz, allt för navelskådande electronica, sån där brölande skrikmetall, dansbandsmusik och tråkig gangsta-hiphop. Eftersom jag tycker om att lyssna på musik brukar jag fundera på varför jag inte uppskattar vissa typer av musik, även i de fall då jag kan höra att det egentligen är rätt bra. Min teori är att jag delvis saknar anknytningspunkter till den typen av musik. Jag har helt enkelt inte tidigare lyssnat på musik som påminner tillräckligt mycket om den typen av musik. Nä, nu börjar jag säkert låta flummig igen och komma ifrån ämnet.

Vad jag egentligen menar är att Red Aoud är som ett stycke vacker, men kanske lite svårtillgänglig orientalisk, mystisk musik. Skalan är inte riktigt som jag är van vid och takterna stämmer inte alltid överens med min känsla för takt (dvs. i huvudsak västerländsk) och instrumenten är obekanta och exotiska. Första gången är det något okänt, men ändå tilltalande. Andra gången skönjer jag melodier och mönster, för att tredje gången sitta med ett leende på läpparna och sjunga med i ett för mig okänt språk.

Det är Red Aoud för mig. Nu när jag har på mig den kan jag inte alls förstå att jag upplevde den som främmande till en början. Den är varm, vänlig och har blivit märkligt välbekant för mig. Red Aoud är egentligen en parfym för kvälls-och nattbruk. Den är Ayers Rock i månsken, röd ökensand, en ljummen bris i en svart natt, ett intrikat mönster av henna på en vacker hand, en säck fylld med röda saffranspistiller.

Red Aoud är trots sin sensuella tyngd och kryddighet en märkligt lätt parfym. Black Aoud har samma lätthet, men medan Black Aoud blir blaskigt vattnig på mig blir Red Aoud som en sval, men ändå sensuell smekning. Black Aoud blir som ett starkt doftande rosenvatten blandat med någon underlig tinktur, medan i Red Aoud blir rosen mer som en mjuk bädd för de andra noterna att vila sig emot.

Jag kan ha lite svårt för rosdoft i parfymer, är den det minsta "fel" står jag inte ut alls, men om jag däremot upplever den som "rätt" kan jag älska den, med ros blir det sällan något mellanting för mig. Med Black Aoud blir det tyvärr fel, men Red Aoud är så rätt som det kan bli. Bara medan jag skriver det här så inser jag efterhand att Red Aoud kommer att bli en av de parfymerna som jag hädanefter kommer att ha svårt att leva utan.

Jag förstår att hardcore-oud älskare invänder att Red Aoud döljer för mycket av den verkliga ouden, att den är både för snäll och för kryddig på samma gång, men för mig funkar den. Jag misstänker, eller hoppas, att Red Aoud så småningom kan bli den bro som leder till andra, kanske svårare oud-parfymer som Black Aoud. För mig är Red Aoud en nyckel som kanske förmår låsa upp fler underbara oud-erfarenheter, gäller bara att hitta det rätta låset!

Med noter av saffran och vetiver är det kanske inte konstigt att jag uppskattar Red Aoud, men att jag dessutom tycker om noten av kummin är ganska intressant. Visst, jag är inte något kumminhatare, men i allmänhet tycker jag att kummin bör användas med måtta. I Red Aoud är kummin-noten precis perfekt, den finns där, men aldrig i tillräcklig utsträckning för att jag ska börja störa mig på den.

Längre in i dofterna upplever jag att vetivern flätas ihop med övriga noter på ett intressant sätt, det är lite som om vetivern kör sin egen grej, men även i det fallet utan att störa, snarare bara göra det hela mer intressant. Vetivern tillför en både rökig och pappersaktig doft som jag gillar.

Hållbarheten är suverän och det är rejält krut i sillaget också. Jag upplever att jag sitter i ett litet moln av Red Aoud trots att jag bara duttat på mig några droppar. Så jag rekommenderar att man är lätt på handen med Red Aoud och för övrigt med alla Montales parfymer som jag testat. Red Aoud funkar nog bra även på män, men den har lite sötare karaktär än Black Aoud.

Pic: Red Moon

6 kommentarer:

Lotta sa...

Jag har själv bara provat Black Aoud och Red Aoud från Montale. Än så länge är Red Aoud min stora favorit. Kanske för att jag är så förtjust i saffransdoften. Känner också en viss likhet med en gammal favorit - Chaos från Donna Karan - trots att jag inser att de egentligen inte är så lika, eller? Nu har jag förstås blivit nyfiken på din andra favorit Amandes Orientales...

rebella sa...

Jo, jag tycker också om parfymer med saffransnot. Jag tycker inte Red Aoud och Chaos är så lika, men det finns ett visst släktskap, Båda känns varma, exklusiva och lyxiga iallafall.

Amandes orientales är väldigt orginell och liknar ingen annan vanilj-mandel parfym jag testat.

Bipbap sa...

Egentlig hadde jeg bestemt meg for å bestille Red Aoud, men vinglet mellom den og Amandes Orientales. Det får bli neste gang :) Pakken fra Montale ligger på postkontoret. Har ikke betalt noe for shipping, og har heller ikke fått noe moms/toll :D EUR 75,00/ 653,44 N.kr er slett ikke ille for de 2 flaskene. Det som virkelig er ille, er at jeg kommer rett fra London med 3 andre flasker, Tabac Blond, Brulure de Rose og SL Fille En Aiguilles. Tur med Basenotes som var kjempegøy :D

rebella sa...

Bipbap: Nej, det blir ju rena fyndpriset nästan! :)

Trevliga inköp i London, Brulure de Rose är en av mina favoritros-dofter. Jag hoppas jag kan delta i nån sån där parfymhappening nån gång, det låter så himla kul. :)

Bipbap sa...

Vel vel, nå var det ikke den pakken som lå på posthuset. Da ligger den nok i tollen .. Men jeg var jo forberedt på den utgiften da. Jeg krysser fingrene fortsatt

Ante sa...

hur känner du nu, fyra år senare? är Red Aoud fortfarande en favorit? Jag testade alla Montales oud-varianter och tycker att Red Aoud helt klart är den bästa. Men för att invända lite i det du skrev, det finns ingen oud/agarwood i montales parfymer. Ingen riktig oud, däremot någon syntetisk variant. Det gör inget för min del, men det luktar inte oud. den syntetiska västvärlds-ouden och den riktiga ouden är båda underbara dofter, men dom är, enligt mig, två helt olika dofter. Lite som syntetisk melon-smak som finns på sånna där sega plockgodisar. älskar den smaken. Men den har inget med riktig melon att göra.
Sen håller jag med dej om ros. Där är du och jag lika, ros kan bli så himla fel. Det finns inga mellanting. I Black Aoud funkar det inte. Blaskigt och jag får ont i huvudet. Ska beställa mej en flaska Red Aoud om dom fortfarande finns kvar. Tack för en bra blogg! ps. köpte även Hindu Kush efter att läst din recension! ds.