söndag 1 november 2009

Aral - Un des sens


Som ni vet tycker jag mycket om att testa parfymer som inte "alla andra" redan skrivit om. Ibland kan det ju bero på att parfymen i fråga inte är mycket att skriva om, men ibland beror det på att parfymen lyckats slinka igenom det gängse parfymista-nätet.


Själv har jag ju hundra gånger mer koll på nya parfymsläpp inom nischparfymeri än inom mainstreamparfymeri, så om någon bekant frågar mig vad jag tycker om den nya Calvin Klein/Escada/Britney Spears så har jag oftast ingen koll alls. Fast jag provade faktiskt A scent by Issey Miyake när vi var i Norrköping, grönblommig, luftig och fräsch, inte min typ av parfym, men basnoten var trevligt jordig och annorlunda.


Iallafall så sitter jag här nu med ett prov av parfymen eller rättare sagt eau de toiletten, Aral - Un des senses. http://www.aralara.fr/


Catherine Lara är en fransk musiker och sångerska. Helt okänd för mig, men tydligen rätt stor i Frankrike med bland annat 25 musikalbum bland meriterna. Ett av dem heter Arala, vilket gett upphov till parfymens namn.


Jag är förmodligen en pinsamt känslig person, för parfymen Aral får mig att tänka mycket i musikaliska termer. Det här är en parfym som går i moll, den är musikaliskt nedstämd, med ett märkligt tilldragande vemod och djup i sig.


Aral påminner en liten aning om Thierry Muglers Eau de Star och Florascents Umami, men om Eau de Star är aquatisk och Umami milt gourmand så är Aral en parfym nedsänkt i tät dimma. Alla noter i Aral uppfattar jag som dova, distanserade och som om det vore en tunn hinna mellan mig och själva doften. Riktigt hur man uppnår något sånt med en parfym förstår jag inte, men jag uppfattar Aral som spännande och annorlunda.


Noterna är klassiskt orientaliska, kryddiga och varma. Kardemumma, patchouli, ambra, rökelse, vanilj, tonka och musk. Men, doften når mig som om jag var på färd igenom en djungel i djup dimma. Aral har även not av havsalger, kanske är det algerna som skänker parfymen sin dimmiga, mjölkiga och ogenomskinliga karaktär?


Jag hittar ingenting klart, starkt, sött eller tydligt i Aral. Den är hela tiden spännande, undanglidande, sensuell och med ett mystiskt djup som tilltalar mig mycket. I teknisk mening är den väl en kändisparfym, men närmare släkt med Miller Harris L'Air de Rien (Jane Birkin) och Etat Libre d'Oranges Rossy de Palma än något som släppts av Britney Spears, Paris Hilton eller Jennifer Lopez.


Vad jag förstår är Aral svår att hitta utanför Frankrike och det kanske är som det ska vara, då Catherine Lara inte verkar vara så känd utanför Frankrikes gränser? Fast jag skulle ju förstås föredra att Aral gick att köpa på Åhlens hyllor framför väldigt mycket annat som säljs där! Det är det som är så fascinerande med Frankrike, och även Italien, varenda stad har små parfymerier med minst sagt udda parfymer att erbjuda! Tyvärr, skulle det ju aldrig funka i Sverige!


Aral har god hållbarhet för att vara en eau de toilette, iallafall uppåt fyra timmar på mig. Sillaget är diskret, det här är en hudnära parfym som man kan bära i de flesta sammanhang. Som doft är den kanske inte något för de allra yngsta, men oerhört trivsam och fin på de flesta som letar efter något diskret, men ändå annorlunda.


Reser du till Frankrike ibland så rekommenderar jag verkligen att du testar Aral om du råkar stöta på den! Jag tror att det går att beställa en flaska via hemsidan, men det står att man ska kontakta dem om man befinner sig utanför Franrike, så jag vet inte riktigt.


Catherine Lara har iallafall fått en godbit till parfym!


Pic: diego gurgel, flickr

2 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Så spännande med en parfymblogg!!!

Kika in till mig - jag har en tävling på gång!

Ljuvlig Kyrkokandelaber kan bli din.

Kram Maud

rebella sa...

Gårdsromantik: Kul att du tycker det. Det finns ju bloggar om nästan allt, men faktiskt inte så många -svenska- parfymbloggar.

Du finns nästan i mina gamla hemtrakter, kul med en fin butik där uppe. :)