torsdag 19 november 2009

D.S and Durga - Rosa Americana

Gillar du nyponsoppa? Jag är inte så förtjust i nyponsoppa, men då och då händer det att jag blir sugen på det. Och när jag är sugen på nyponsoppa finns det inget annat jag kan äta som ens påminner om det.


D.S & Durga erbjuder en mycket trevlig och tilltalande kollektion (eller rättare sagt, flera) av parfymer. Hemsidan är vacker, välgjord och gör iallafall mig väldigt nyfiken. Kolla själva: http://dsanddurga.com/


Har fått ett trevligt urval av deras parfymer i prover och har inte hunnit testa igenom alla än, jag har än så länge gillat alla jag hunnit testa, men särskilt en får det att klia i fingrarna, jag måste bara få skriva om Rosa Americana.


D.S & Durga avslöjar inte mycket om vilka noter som ingår i deras olika parfymer, men med Rosa Americana är ju uppenbarligen ros en ingrediens. På min hud blir dock Rosa Americana en rosdoft som går helt utanför "mallen" för en rosdoft. Det finns mörka, kryddiga och mättade rosdofter, det finns mer naturliga rosdofter, det finns ros med gourmandinslag och det finns Rosa Americana.


Den allra första noten jag känner är doften av skir, men ändå söt ros, men ganska snart utvecklas den till doften av nypon. Ja, det är utan tvekan doften av nypon och lite blommande ros också, som en rosenbuske som både blommar och hunnit sätta nypon på samma gång. Nypondoften dominerar dock ganska snart, men det är en mild och luftig nypondoft, absolut inte varm, söt eller kväljande (som en tallrik varm nyponsoppa skulle kunna vara när man inte är sugen på det!). På D.S & Durgas hemsida står det mycket riktigt om doften omkring rosenbusken snarare än själva busken och det ligger något i det.


Nypondoften kvarstår men får sällskap av lätt honungsdoft, som rosenhonung ungefär, en vag aning av turkisk konfekt, men absolut inte uttalat. Förvänta er inte stark, uttalad sötma, för Rosa Americana ger hela tiden ett ganska vagt, men vackert intryck. Så nu har vi nypon, honung och lätt luftighet, det är då den saftiga noten av tobak dyker upp. Som en doft av piptobak, men på avstånd som finstämt blandar sig med noter av nypon och houng. Oerhört intressant, vackert och annorlunda. har inte stött på något liknande faktiskt. Och sen kommer ett litet kryddigt inslag av kanel... ja, det här blir bara bättre och bättre!


Som ni nog gissat sitter jag gärna med näsan vid handleden medan Rosa Americana utvecklas på min hud. För mig blir Rosa Americana snarare en nypon/tobaksdoft än en rosendoft. Och den är varm, komplex, skör, men ändå vacker. Under hjärtfasen växlar noterna och ibland känns honungsnotet dominant för att strax efterträdas av tobaksnoten. Mycket, mycket fint och unikt.
Samtidigt tror jag de flesta skulle kunna tycka om den, den blir aldrig fullt ut udda eller på något sätt krävande.


Inte förrän basnoten, honungen blir oljigare och övergår kanske snarare till bivax än honung, men det är inte det som stör mig, utan noten av mossa som också dyker upp. Nej, det är abolsut ingen tung mossnot, den är ganska lätt, men ändå tydlig och även om Rosa Americana fortfarande doftar väldigt gott, så är den inte längre så himmelsk som topp-och hjärtnoterna, då jag ju har lite problem med mossnot. Det är för topp-och hjärtnoternas skull som jag kommer att återvända till Rosa Americana.


Rosa Americana har hyfsad hållbarhet, men inte jättebra, sillaget är lite under medium.


D.S & Durgas parfymer är inte allra enklast att få tag på, men stöter du på dem så ta chansen att prova dessa härliga och annorlunda rebell-parfymer! Kommer mer om fler av deras parfymer fram över, så missa inte det.





Pic: anandasoup

Inga kommentarer: