måndag 9 november 2009

Hilde Solani - FRaaagola saalaaata


Hilde Solanis parfymer är verkligen nisch-parfymer, de är så svåra att hitta. Vad jag har lyckats ta reda på hittar jag ingen återförsäljare i Europa, däremot i USA. Hilde Solani har inte heller någon hemsida, vilket är både märkligt och tråkigt, för jag har länge varit nyfiken på hennes parfymer.


Nåja, nu har jag iallafall lyckats lägga vantarna på ett litet prov av Hilde Solanis FRaaagola saalaaata. Ja, det ska stavas just så. Det betyder visst salta jordgubbar, eller jordgubbar med salt på italienska.


FRaaagola saalaaata är allt det jag hoppades att Montales Mukhallat skulle vara och lite till. FRaaagola saalaaata är en parfym i samma, ovanliga genre som Frederic Malles Lipstick Rose. Den är glad, den är rolig, den är kvinnlig, den är så härligt humörhöjande att jag nästan blir fnittrigt bubblig. Om Lipstick Rose är en alldeles varmt röd parfym, som ett rött paraply i regnrusk så upplever jag snarare FRaaagola saalaaata som en krämigt, mättad rosa parfym.


Den är så där knasigt girly som väl många kvinnor drömmer om att vara ibland. Den får mig att tänka på Sophia Coppolas film Marie Antoinette, rosa skor, rosa bakverk, solfjädrar, sidenkorsetter och vitpudrade peruker. Den får mig att tänka på den gamla 80-tals hiten "Girl´s just wanna have fun". Den får mig att känna mig hälften så gammal och TRIVAS med det! och det är en bedrift, för jag trivs för det allra mesta med min ganska mogna ålder.


Trots att FRaaagola saalaaata är flickig och rosa och söta och glad, känner jag inte att den på nåt sätt skulle vara fel på kvinnor 30 eller 35+. Nej, på nåt konstigt vis passar den nästan bättre på oss som inte är helt unga. Har förstås fått freda mitt lilla prov för döttrarna, de tycker den är alldeles bedåramnde underbar.


Märkligt nog blir den helt annorlunda på döttrarna än på mig. På döttrarna är toppnoten en kraftfull och tydlig doft av viol, ja den påminner starkt om Lipstick Rose, men ännu starkare. Violdoften hänger med en bra stund på döttrarna och efterträds av en likaledes saftig jordgubbsdoft, sen är det saftiga jordgubbar för hela slanten tills basnoten som blir mer pudriga, mjuka jordgubbar, ungefär som jordgubbsfromage. Vill du ha en komplicerad doftupplevelse ska du nog leta någon annanstans.


På mig finns inte någon tillstymmelse av viol, däremot startar den med jordgubbar och något som skulle kunna vara en lätt aning av sött desertvin! Jordgubbarna och vinet får ganska snart sällskap av krämiga, gräddiga noter. Som jordgubbar och grädde med en liten gnutta vanilj. Något salt känner jag inte av, men FRaaagola saalaaata blir aldrig för söt på mig, den är mer som färska jordgubbar än jordgubbssylt. Kanske är det den förmodade saltnoten som ändå förmår tona ned sötman?


Inte heller på mig blir FRaaagola saalaaata någon speciellt komplex parfym. Men, det uppväger den lätt genom sin humörhöjande, glada, lyckliga effekt. FRaaagola saalaaata är också en parfym som jag tror skulle kunna bäras året om, närhelts du känner för något glatt, rosarött och fyllt av glädje.


FRaaagola saalaaata har god hållbarhet, hyfsat sillage och är en allmänt trivsam, men också ganska unik parfym. Många parfymer med doft av jordgubbar kan ge ett lite billigt intryck, vilket jag inte alls tycker att Hilde Solanis FRaaagola saalaaata gör.







Pic: Från Sophia Coppolas film Marie-Antoinette

5 kommentarer:

Anna sa...

Den här låter riktigt spännande!

rebella sa...

Anna: Den är en riktigt läckerbit, gillar du Lipstick Rose av FM så gillar du säkert den här också. Synd bara att Hilde solanis parfymer verkar vara så svåra att hitta i Europa, jag hittar inte ens nån italiensk parfymsajt där de säljs...?

Bipbap sa...

Jeg fikk en brukt prøve (med litt igjen bare)på Bell'Antonio fra Hilde Solani. En herreduft med tobakk og kaffe. Aldeles utsøkt, og fungerer helt utmerket som unisex. Må si jeg fattet interesse for Solani sine dufter.

rebella sa...

Bipbap: Jo, de verkar vara lite annorlunda. Har än så länge bara testat två, men jag förstår inte varför det inte finns nån hemsida?

Bipbap sa...

Hm, merkelig at det ikke finnes en hjemmeside. Finner heller ikke webshop i Europa