tisdag 18 januari 2011

Ava Luxe - Loukhoum





Jag brukar vara svag för dofter som inspirerats av turkisk konfekt/loukhoum. På många verkar den typen av dofter bli för söta, för pudriga och för kväljande, men på mig brukar de helt enkelt bli delikata.

Nu har jag ju inte provat mig igenom alla olika loukhoumvarianter som finns, jag har till exempel ännu inte provat Serge Lutens "ökända" Rahat Loukhoum, men tvivlar inte på att jag även skulle tycka om den. Å andra sidan, hur många parfymer med variationer på loukhoumtemat behöver man i sin samling? Fram till nu, skulle jag ha sagt en och då menar jag egentligen att jag skulle klara mig bra med en flaska av Keiko Mecheris Loukhoum (som jag för övrigt inte ens har en dekant av...än). Nåja, det var innan jag fick hem Ava Luxes variant på Loukhoum.

Som ni vet sen tidigare är jag oerhört förtjust i vissa av Ava Luxes dofter (Nude Musk, Midnight Violet, Film Noir, Kama och flera andra som jag ännu inte skrivit om här), sen finns det förstås vissa som jag testat som inte passar mig alls (Chaos och No 23 tex). Loukhoum hamnar definitivt i den första kategorin, åh den är så delikat och vacker...

ja, Loukhoum är definitivt en tolkning av turkisk konfekt. Toppnoterna börjar med pistagenöt som lyckas vara både torr/rostad och krämigt nötig på samma gång, sedan dyker det upp små luftiga stråk av ros, av vanilj, lätt, pudrigt, delikat och så genomskinligt i sin framtoning att det är som att dofta på ett moln av turkisk konfekt.

Det är just det som skiljer Ava Luxes Loukhoum från andra varianter jag testat, de andra är alla tolkningar av söt, maffig, på gränsen till för mycket av det goda-turkisk konfekt, Ava Luxe verkar närma sig från ett helt annat håll. Hennes Loukhoum doftar som om turkisk konfekt vore uppfunnet i Japan, dvs. japansk konfekt, en delikat godsak i miniformat som åts av de mest firade geishorna under ceremoniösa former, som en teceremoni ungefär.

När andra loukhoumdofter blir för söta blir Ava Luxes Loukhoum snarare intressant, istället för en tydlig, tät doft har den en svävande, luftig känsla. Doften av rosor är så delikat som rosenblad så tunna, så ljusrosa att de blir nästan genomskinliga. Vaniljpuderdoften är bedårande. Kort sagt, jag gillar ALLT med Loukhoum.

Sillaget är tydligt, hållbarheten mycket god ca 8 timmar på mig. Jag är glad att Ava Luxes dofter säljs i 15 mls flaskor, det betyder ju att jag kan köpa fler, men ärligt talat, 15 ml är inte tillräckligt för Loukhoum, den skulle jag behöva mycket mer av. Min lilla 15 mls flaska är rejält använd, och det bara efter en månad i min ägo. Jag älskar den, mellandottern älskar den och yngsta dottern älskar den också.

Jag rekommenderar Ava Luxes Loukhoum dels till alla som brukar gilla den här typen av dofter, men också till er som brukar tycka att de är för tunga och söta, Ava Luxes Loukhoum skulle kunna vara en loukhoumdoft även för ej självklara loukhoumälskare. Testa!

Vill du veta mer om Loukhoum och andra underbara dofter av Serena Ava Franco, kolla här:




Pic: flickr.com

1 kommentar:

Julia sa...

Jag gillar Serenas variant bättre än den från Keiko M. Den senare doftar bara fett och vaxigt på min hud. Min nuvarande favorit är inom genren är Traversee du Bosphore som är luftigare än samtliga loukhoumparfymer jag testat. Har du köpt en decant av den? Hör gärna av dig till mig annars, jag har att avvara:)