måndag 3 januari 2011

Frazer Parfum - Chapter 2, narcisse & ylang



Att recensera och bedöma Frazer Parfums nio olika dofter är lite som att vara mamma till en stor barnaskara. Alla barnen är sinsimellan olika, men samtidigt finns det också ett syskontycke, en likhet. Vilken mamma till fler än ett barn kan säga att man tycker om ett barn mer än de andra? De allra flesta mammor (och pappor med, förstås) tycker lika mycket om alla sina barn, men på lite olika vis.

Jag tycker inte mer eller mindre om Chapter 2, narcisse & ylang än nutmeg & jasmine eller någon av de andra dofterna. Om jag någon gång skulle -få råd att- välja en bland Frazer Parfums dofter som min egen skulle jag få stora svårigheter med vilken av dem jag skulle ta.

Chapter 2, narcisse & ylang är lika vacker, välgjord, lyxig och tilldragande som nutmeg & jasmine, men narcisse & ylang är en gladare, livligare och färgrikare doft. Det här är en doft för någon som tycker om att klä sig i klara, glada färger. Narcisse & ylang får mig att tänka på vackra mörkhyade kvinnor i färgstarka, exotiska kläder. Saris, saronger och huvudbonader i alla regnbågens färger, men framförallt färgade i olika nyanser av gult, orange och guldigt.

Narcisse & ylang öppnar med en kaskad av varma, men också komplexa dofter. Jag anar inslag av något smörigt, något fruktigt (men, bara vagt, päron, persika och citrus), virvlande girlanger av gyllene blommor, något kryddigt och något milt animaliskt.

Precis som jasmin har narciss (påsk/pingstlilja) inslag av indoliska, lite "orena" noter. Här accompanjeras dessa noter av en söt saftighet från ylang. Narcisse & ylang är som doft mer aktiv än nutmeg & jasmine, det här är en humörhöjande och livsbejakande energikick. Precis som med nutmeg & jasmine kan jag inte få nog...

Under hela utveckligen av doften slås jag av dess värmande gyllene effekt. Till skillnad från nutmeg & jasmine tycker jag narcisse & ylang blir mer komplex i basnoten. Värmen fördjupas, inslag av papprig kryddighet kommer till, en mild träig bas bidrar med djup och mjukhet. Basen är erotisk, magnetisk och intensiv. Narcisse & ylang är kanske inte någon parfym för de blygaste?

Narcisse & ylang varar också ca. 6 timmar, sillaget är gott med ytterst liten mängd. Att bära någon av Tammy Frazers parfymer får mig att känna mig lyxig, glad och mycket tillfreds. Narcisse & ylang är ett gyllene, livsbejakande och sprakande litet mästerverk.




Pic: Daffodil detail, flickr

Inga kommentarer: