lördag 8 januari 2011

Frazer Parfum - Chapter 5, swiss stone




Stenar är till skillnad från djur och vissa växter (i synnerhet träd) svåra att få kontakt med. Till och med med en liten ullig hamster kan man uppleva en slags kontakt, jösses jag hade till och med kontakt med mina akvariefiskar. Och med ett antal träd och med mina mest älskade växter också. Granen Burre behöver jag väl knappast nämna just nu.

Vem som har haft ett älskat husdjur har inte någon gång sagt eller tänkt "Om du ändå kunde prata". Och undersökningar har visat att krukväxter trivs bättre hos människor som pratar med dem än hos människor som inte gör det. Men, stenar... svåra att få kontakt med. Vore de människor vore de nog gravt autistiska allihop (alltså riktigt gravt!).

Och ändå, tänk om stenar kunde prata! Vad har väl inte minsta gråsten sett och varit med om under sitt miljoners år långa liv? Och den där släta vackra stenen vi tog med hem från semestern vid Medelhavet? Och alla de gamla stenmurar som fortfarande står kvar i våra landskap, resultatet av oändligt många timmars hårt slit för en fattig torpare. Och rullstensåsar och flyttblock och sjöstenarna i Loch Ness... jajo, flummigt värre jag vet, men ändå. Om stenar kunde prata är jag säker på att de hade mer intressant att förtälja än en guldhamster...

Frazer Parfum chapter 5 swiss stone är en doft som handlar just om sten. Bland de nio dofterna är swiss stone den kallaste, kanske också den mest otillgängliga. Om corsica everlasting är äventyr vid ett soldränkt Medelhav, så är swiss stone äventyr i betydligt kallare trakter. Ja, typ i Schweiz då, men för mig doftar den som naturen alldeles här runt omkring. Jag behöver inte åka så långt som till Schweiz (även om det är trevligt där och jag gärna åker dit igen!) för att känna igen denna doft.

Swiss stone är doften av en höstpromenad i skogen i ganska fuktig väderlek, men utan att det ännu har börjat regna. Och det är en promenad genom sen höst, de flesta löv har fallit från träden och ligger som en frasig (men, ännu inte geggig) matta under mina fötter. Swiss stone startar skarpt, nästan stickigt, men det varar bara några korta sekunder. Därefter kommer aromatiska, lite höiga, våta noter. Jag känner också en doft av något svalt, kylande som mint. Och sedan är den där, den omisskänliga doften av våta stenar, mineralisk, inslag av järn, en tät, kall och sjungande doft. Det här är som doften av den gamla stenmuren vid Eriksbergs torp. En stenmur övervuxen av mossa, med stora gamla träd runt omkring och gulnat gräs och öppen höstplogad jord.

Swiss stone känns som en ganska inbunden, aningen melankolisk doft. Liksom bitterljuv, känslosam och som gjord att ha på sig när man vill skriva vacker poesi. Swiss stone väcker också närmast meditativa känslor hos mig, det är en doft för lugn och ro och inre resor. Melankolisk ja, men ändå harmonisk och balanserad.

Swiss stone kan bäras av både män och kvinnor och har god hållbarhet och gott sillage. Precis som corsica everlasting kan swiss stone vara en lite krävande doft, en doft som vill bli uppmärksammad medan man har på sig den. Och förstås, risken för att du glömmer bort swiss stone medan du bär den är försvinnande liten, den har stark närvarokänsla och fyller sin plats mer än väl.

Swiss stone är en doft som skulle passa utmärkt på en människa som uppfattas som lite mysterisk, lite svårtillgänglig, inbunden, men väldigt intressant. Det här är en doft för en människa som föredrar att vara unik framför att smälta in i mängden.



Pic: geograph.org.uk

2 kommentarer:

Habit Man sa...

Låter mkt spännande! Kanske kan bli min försoningsdoft alt signaturedoft, då min bana som proffsmusiker slutade i en stenig bäckravin i just Schweiz !Måste prova:)

rebella sa...

Habit Man: Om du får tag på den rekommenderar jag den verkligen, den är väldigt spännande och annorlunda. Den där bäckravinen i Schweiz lät inte som en höjdare...

(Jag kanske kan ta med Frazer parfum-proverna till nästa parfymträff?)