onsdag 12 januari 2011

Lorenzo Villoresi - Iperborea



Vilken typ av snö är din favoritsnö? Min är ingen snö alls. ;) Men, om jag måste välja så får det bli sån där torr, mjuk pudersnö som brukar falla när det är kallt väder. Som barn hade jag nog valt kramsnö, för jag tyckte om att bygga snögubbar och snöfästningar. Snöbollskrig däremot har jag aldrig gillat, på skolan där jag gick ryktades det att en pojke som var något åt äldre fått synen förstörd på ena ögat efter ett snöbollskrig. Det var fascinerande skrämmande, så jag ville aldrig delta aktivt, däremot bistod jag med att göra snöbollar åt "vårt" lag.

Uppvuxen bara ett tiotal mil från norra polcirkeln så kan ni lita på att jag har en viss känsla för snö. Olika typer av snö doftar sinsemellan ganska olika. Snöblandat regn har en vag mineralisk/metallisk doft. Blötsnö å sin sida doftar nästan lite ylligt, som våta får på avstånd. Finkornig pudersnö har en ganska kort doft som också påminner vagt om textil, om tätvävd ganska fast bomull eller lin. Lorenzo Villoresis nya doft Iperborea lyckas fånga den doften märkvärdigt väl.

Jag blir dock inte riktigt klok på om Iperborea verkligen doftar pudersnö eller om den bara helt enkelt lyckas förmedla den känslan. Pudersnö doftar inte vad jag kan minnas vagt av blommor, citrus eller vanilj, vilket däremot Iperborea gör.

Jag har testat alla dofter från Lorenzo Villoresi och Iperborea kvalar lätt in bland mina favoriter från Villoresi. Till skillnad från många av dofterna är Iperborea mild, subtil och ganska diskret. Villoresi verkar vara ha en svaghet för snö och nordlig inspiration, hans Teint de Neige betyder ju färgen på snö, medan Hyberborea (Iperborea) enligt grekisk mytologi var ett land norr om nordanvinden, men som trots detta läge sades ha ett underbart klimat. För mig som nästan kommer från norr om nordanvinden så känns Iperborea som en mer trovärdig tolkning av snö än Teinte de Neige som fick mig att tänka på mängder av gammaldags kosmetiskt puder (vilket är helt okej dock, när jag är sugen på en puderpudrig doft är Teint de Neige en höjdare!).

Iperborea är kristallklar, kylig, men med överraskande varma inslag, citrusmild, och en väv av vackra blomdofter som är svåra att urskilja som enskilda blomnoter utan snarare blir en spröd, delikat och sömlös blandning. Toppnoten är liksom klart och läskande fruktig och jag anar inte bara citrus utan även inslag av päron.

Men, det är särskilt i hjärtnoten jag påminns om doften av nyfallen pudersnö, faktiskt så mycket att jag blir sugen på att gå ut och göra snöänglar (men, det är definitivt inte snöängelsnö idag!). Iperborea är annorlunda och mysig, absolut en doft att testa om man är svag för pudersnö och ytterligt vackra blomnoter. Väldigt delikat, väldigt vacker. Iperborea har ett strax under medium sillage och god hållbarhet. Iperborea känns som en av de mest äkta tolkningarna på temat "blommor i nyfallen snö".



Pic: reser.se

3 kommentarer:

Habit Man sa...

Å nej, eller å jaaa, kanske hellre, nu har du hamnat mitt i prick vad gäller mina signature teman! Swiss stone kanske kan bli en, men Iperborea lockar en gammal "powder hound" än mer:) Som gammal puderjägare håller jag helt med dig om beskrivningen att pudersnö har en kort, textil/bomullaktigdoft. Den förstärks med mineral-ozondoften från bergen som den torra friska luften lockar fram. Snarare än vanilj hade kanske trä-barrdoft kunnat vara en närliggande ton. Puderjägare har inget emot att låta skidorna styra in mot skogen:) Ännu en "must try" doft! Dax för parfymträff som sagt:)

rebella sa...

Habit Man: Faktiskt så tror jag att Swiss Stone skulle gå att kombinera med Iperborea då det är lite samma "kalla" känsla i dofterna, det skulle nog kunna bli en spännande kombo.

Värst vad du har hunnit med. :) Och vad glad jag blir att du också känner igen den doften, ibland tror jag att jag pratar i nattmössan om mina doftupplevelser. Fast det är kanske inte snön som luktar utan snarare en reaktion mellan luftfuktighet, temperatur etc. som påverkar olika mineraler etc i naturen... Fast doften av snö låter lite enklare.

Habit Man sa...

Hmm spännade tips att kombinera SS med Iperb ! Idag mixade jag Geranium pour Monsiuer med Cologne Bigarade med framgång, 1+1=3 typ:),

Det har varit en dröm att fånga doften av färsk pudersnö och jag inbillar mig att det är just snön som fångar upp eller snarare förstärker/sprider alla naturens toner:)