söndag 30 januari 2011

The Pink Room - Darkly Audacious



Darkly Audacious är The Pink Rooms nyaste doft. Till skillnad från No 1 blev det inte kärlek vid första sniffet när jag testade Darkly Audacious, däremot har jag vid det här laget förstått att det snarare är en av de där dofterna som växer på en. Den är inte så stor, strålande och djärv som sin äldre syster, men det kompenserar den med att vara mysig, mjuk och dessutom spännande...

Darkly Audacious har noter av bland annat bergamot, rosenträ, jasmin, ros, plommon, patchouli, rökelse, ambra och vanilj. Jag fick frågan om vilken typ av plommon det är i Darkly Audacious, men vid det laget hade jag ännu inte riktigt kommit underfund med Darkly Audacious. Nu vet jag, på mig blir plommonnoten inte egentligen plommon. En dag när jag testade Darkly Audacious så trillade poletten ner, det doftar ju körsbär! Och i öppningen kan jag svära på att Darkly Audacious doftar sprudlande, läskande och sött som Cherry Coke (körsbärscola).

Varken körsbär eller heliotrop är listade bland noterna, men nu när jag väl känt doften av körsbär i Darkly Audacious lyckas jag inte göra om den till plommon hur jag än försöker. Och jag har verkligen inget emot att dofta av den typen av körsbär som jag hittar här. I öppningen är det sött och glatt, men ganska snart blir Darkly Audacious betydligt mer spännande.

Efter ungefär 20 minuter blir Darkly Audacious mjuk, len, pudrig och milt blommig. En känsla av mörk sammet, så mörkt röd att den nästan är svart. Fyllig, feminin, spännande och vuxen. Sötman från öppningen finns kvar, men är väl balanserad. Darkly Audacious är både oerhört mysig och oerhört sensuell. Inte så rättfram, flirtig eller humörhöjande som No 1. Darkly Audacious får mig snarare att tänka på en vacker, men lite tillbakadragen kvinna.

Basen är dock det jag gillar bäst hos Darkly Audacious. Inslagen av varmt trä blir tydligare, vanilj och ambra gör sig också påminda och något i basnoten bidrar till en nötig och alldeles bedårande doft. Nötnoten är ganska diskret, men oerhört trevlig. Jag brukar i allmänhet uppskatta dofter med inslag av nöt, och Darkly Audacious är inget undantag. Nöten känns som en mjuk, krämig och len hasselnöt ungefär.

Darkly Audacious har inga vassa kanter, den är mjuk, inbjudande och sensuell från början till slut. Perfekt vinterdoft och förmodligen en riktigt bra festdoft också. Sillaget är något mer diskret än No 1, men ändå ganska tydligt. Hållbarheten är god, kanske rentav något bättre än No 1 (6-8 timmar på mig). Rekommenderar Darkly Audacious till alla som gillar söta dofter, med lätta gourmandinslag och som letar efter något annorlunda för kvälls-eller vinterbruk.



Pic: National geographic

2 kommentarer:

Unknown sa...

Åh, så mysig den låter. Fast allt som värmer i januarirusket låter tilltalande för ögonblicket :)
Försöker just nu att inte ta slut på provet medShahrzad Palace Perfumes Musk som jag vann av dig, tycker väldigt mycket om den. Så jättetack för chansen att få lukta på den :)

Unknown sa...

Oj. Kanske skulle ha skrivit under med mitt namn ovan. Blir lite knäppt när man lånar makens konto :)
/Hanna