onsdag 26 januari 2011

The Pink Room - No 1




Att testa nya dofter är alltid spännande. Somliga har inget att tillföra, medan andra doftar oerhört gott. En del är väldigt intressanta, annorlunda eller nyskapande, medan andra är tråkiga. Vissa parfymer saknar både själ och hjärta, medan andra har det i övermått. Många dofter har inget att säga, medan några få berättar hela historier för mig...

The Pink Rooms första parfym, No 1, är en sådan doft som blommor ut i en fantastisk drömmande berättelse på min hud. Från The Pink Room (som för mig hittills varit ett ganska okänt märke) hade jag förväntat mig trevliga, välgjorda dofter, men inte det här.

Det är en gråkall, blåsig och trist eftermiddag i slutet av januari. Du är på väg hem genom stan i snömodd och halka, människor du möter skyndar mot sitt och alla verkar fullt upptagna med att ta sig in från det kyliga vädret så fort som möjligt. Men plötsligt går som en susning genom de stressade människorna, du tittar upp och lite längre upp på gatan ser du en oerhört vacker kvinna skrida fram. En kvinna som hämtad från Hollywoods glamorösa förflutna. När hon kommer närmare kan du svära på att kvinnan du ser är ingen mindre än en ung och bedövande vacker Elisabeth Taylor. Elisabeth Taylor klädd som inför en viktigt premiär och redo för röda mattan. En fantastisk klänning i tung rosa sammet, oklanderlig frisyr och perfekt make up. Alla människor på gatan stannar upp, håller liksom andan och insuper den nästan magiska stunden. När Elisabeth Taylor sakta glider förbi dig på mindre än en armslängds avstånd kan du känna doften av hennes perfekta parfym...

Du hinner inte mer än blinka så förändras scenen totalt, på något vis förvandlades den bedövande vackra Elisabeth Taylor till en söt, livlig, flirtig och flickig Katy Perry! När Elisabeth Taylor gled förbi höll människor andäktigt andan, men nu ser du hur de ler och rentav skrattar. Katy Perry kanske inte är varken magisk eller mystisk, men hennes utstrålning är så glad, så livsbejakande och smittande att man helt enkelt rycks med. Den dunkla januaristämningen har förbytts till sprudlande festhumör.

The Pink Room No 1 är en parfym som väcker min fantasi, men också så mycket mer än det. Öppningen är fantastisk, tung, stark, bedövande, strålande floral. Fyllig, söt, aromatisk och klassisk. Det här är utan tvekan en doft som lätt skulle matcha Elisabeth Taylor under hennes storhetstid, eller egentligen vilken vacker och dramatisk klassisk Hollywood-stjärna som helst. Vore No 1 ett klädplagg så skulle den vara en fantastisk vintage-skapelse från något av de stora modehusen, vintage, men ändå mer än bärbar idag.

De senaste dagarna har jag haft en oerhört stark dragning till No 1, jag kan iallafall inte komma på något bättre sätt att jaga bort januarikyla-och tristess. Noterna av liljekonvalj, jasmin och ros är strålande, helt enkelt gigantiska och ack så underbara. No 1 är inte en parfym för den försiktiga och det är definitivt en parfym som lätt bär dig istället för tvärtom, men ibland gillar jag det. När jag har på mig No 1 älskar jag det!

Men, någonstans mitt i alltihop förändras No 1, den stora, klassiska rikliga blomdoften börjar ge vika och efterträds (ganska plötsligt) av en betydligt mildare doft, fortfarande blommig, men också med inslag av den krämigaste vanilj man kan tänka sig. Nu blir No 1 plötsligt modern, glad och både flickaktig och flirtig på samma gång. Detta utan att på något vis bli barnslig, den känns helt enkelt bara väldigt humörhöjande och energisk. Jasminen och framförallt liljekonvaljen hamnar allt mer i bakrunden, medan violen dyker upp. Tillsammans med rosen ger den upphov till doften av dyrt, krämig och perfekt läppstift, en doft jag verkligen älskar i parfymer. Plötsligt är No 1 en doft som gjord för Katy Perry när hon ser som mest tossigt flickaktig och flirtigt glad ut.

Det bästa med No 1 är att jag älskar den från början till slut, möjligen blir övergången från klassisk nästan damig elegans till modern popprinsessa lite abrubt, men för mig bidrar det bara till att jag gillar No 1 ännu mer. Den överraskar stort. Oavsett om det är i öppningen eller basnoten så doftar No 1 så gott att jag har svårt att slita näsan från handleden. gemensamt för hela doften från start till slut är en fyllig välgjordhet, No 1 doftar dyrt... och gott!

Sillaget är särskilt i början rejält, men blir aningen diskretare efter ca. 1 timme. Hållbarheten är god, men inte utomordentlig (ca 5-6 timmar på mig). No 1 är en oerhört feminin doft, men det hindrar väl knappast parfymintresserade män som vill testa en riktigt, riktigt grand floral. Det är just No 1's storhet som kan bli problemet för somliga tror jag. En del verkar tycka att vad de än skulle ta på sig så skulle de känna sig nedklädda i jämförelse med No 1, andra tycker att den doftar gott, men ger huvudvärk. Tack och lov tillhör jag ingen av de kategorierna, så på mig funkar No 1 bättre än bäst. Kan vara bland de absolut bästa "larger then life" florals jag har testat faktiskt. Den här är en kandidat till att inhandla i stor flaska.

Mer om The Pink Room kan ni hitta här: http://www.pinkroom.co.uk/





Pic: Elisabeth Taylor
Katy Perry

Inga kommentarer: