tisdag 15 februari 2011

Sigilli - Claudiae




Claudiae är nog min favorit ibland Sigillis dofter. Sigillis dofter är intressanta och spännande att testa, men några har varit lite svåra att ta till sig för mig, mest på grund av den ibland lite udda sammansättningen av noter. Det gör att de flesta av Sigillis dofter inte liknar något annat jag testat, på gott och ont. Men, jag märker också att jag tycker bättre och bättre om flera av dem när jag fått lite tid på mig att lära känna dem. Sigillis dofter är nicheparfymeri när det är som bäst, banbrytande och unikt, men kanske inte passar alla.


En sådan doft är Claudiae. Claudiae är en märklig, men också mysig skapelse. Öppningen är fylld av gröna, aromatiska tomatblad som strax får sällskap av en nötig, sädig och mycket aromatisk doft av vallmo. Öppningen känns lite som en väldigt välgörande, men också ganska ovanlig typ av örtte eller någon homeopatisk örttinktur av något slag. Själv är jag ju ganska svag för "medicinska" inslag i parfym, så för mig blir den här doften spännande och intressant.


Efter ca en halvtimme mildras Claudiae något med inslag av ros blir den både mjukare och sötare, samtidigt dyker en fänkålsnot upp med inslag av varm örtighet, men också en doft som på något sätt understryker den nötiga doften från öppningen. Det här är en riktigt, riktigt intressant, välgjord och spännande parfym. Lite känns den som en hyllning till någon uråldrig fruktbarhets eller skördegudinna. Trots sin närmast "antika" karaktär tror jag Claudiae kan passa människor med smak för ovanliga och mycket personliga dofter i alla åldrar.


Basen på Claudiae är varm, krämig och tät, med inslag av patchouli och mysk blir den allt mer djup och sensuell med tiden. Basnoten känns, till skillnad från resten av doften, modern och väldigt lättburen. I den här fasen blir Claudiae mer av en mysdoft och jag har svårt för att låta bli att sniffa på min handled.


Hållbarheten är god och sillaget är påtagligt även från mitt duttprov. Claudiae har en så pass personlig karaktär och utstrålning att det är en sån där doft som fastnar och jag är säker på att jag kommer att vilja ha mer av den när mitt lilla prov så småningom tar slut.


Som sagt så har Sigilli en mängd olika dofter och förutom de två jag valt att skriva om måste jag särskilt nämna Asprosa och Athunis. De två dofterna är egentligen varandras motsatser, men jag gillar båda. Asprosa är en underbar mild och feminin blomdoft med citrus, ros och apelsinblom, gillar du tex. L'Artisans La Chasse Aux Papillons så kommer du förmodligen älska den här, den är så där krämigt citrusblommig och dessutom med god hållbarhet! Athunis däremot handlar om varmt trä och spännande rök, med noter av cedar och vetiver är det en maskulin doft, men som också kan bäras av kvinnor som gillar rökiga dofter. Athunis är en av de absolut mest rökiga vetiverdofter jag stött på. Ett måste att testa för ALLA vetiverälskare!


För tillfället kan du köpa Sigillis dofter hos tyska Aus Liebe Zum Duft, men Enrico Buccella kommer att öppna en egen websida inom kort.




pic: poppies

Inga kommentarer: