onsdag 24 mars 2010

Bond No 9 - Andy Warhol Lexington Avenue


Både jag och maken är lite svaga får såna där kinesiska sidenlyktor. Våran första köpte vi i Amsterdam och nu har vi inte mindre än tre olika. Jag har förstått att de inte är lika uppskattade av alla, nån har undrat om vi ska ha kräftskiva snart och mellandottern (som målar och tecknar) klagar över att vi har porrbelysning i hela huset.


Och vad i all världen har röda(fast vi har en svart och en vinröd också!) sidenlyktor med Bond No 9's Andy Warhol Lexington Avenue att göra? Jo, det är mest för att jag tycker att Lexington Avenue är "Chinatown by Night".


Coney island som jag skrev om igår är inte den enda av Bond No 9's dofter som överraskat mig, jag blev också överraskad av Chinatown. Jag hade förväntat mig en betydligt livligare doft, medan Chinatown (på mig) är långsam, kontemplatorisk och mycket komfortabel. Lexington Avenue blir som Chinatown på hög volym.


Det är mer frukt och bär, det är mer kryddor, sötma, fart och fläkt. Lexington Avenue är en glad, högljudd och sexig kvällsdoft. Och, mitt i alla orientaliska fyrverkerier anar jag dessutom en liten not av något som påminner starkt om svensk glögg. Vilket förstås bidrar till att jag tycker att Lexington Avenue är en utmärkt doft att ha på sig under senhösten och december, däremot är känns den lite främmande nu när vintern börjar förvandlas till vår.


Lexington Avenue har, förutom sina likheter med Chinatown också något som påminner om Shiseidos Feminite Du Bois, bara lite saftigare och mer högljutt, kanske vulgärt rentav? Något som inte stör mig nämnvärt, men jag kan inte heller påstå att jag faller pladask för Lexington Avenue, den hör inte till mina favoriter bland Bond No 9's dofter, vilket däremot Chinatown gör.


Lexington Avenue har maffigt sillage, men inte så god hållbarhet som man kanske kan förvänta sig med tanke på att Bond No 9's dofter är ganska dyra. Men, för den skull är den inte flyktig eller kortlivad, iallafall håller den uppåt sex timmar på mig.


Vilken är din favorit från Bond No 9, om du har testat nån?


Pic: Khaosan

2 kommentarer:

Habit Man sa...

Ja,Lexington Avenue är inte dum, med brylépuddingen som framträder efter en stund. Mums:) Kände nu också glöggen !
Har inte prövat särkilt många av Bonds dofter, men en besvikelse var Great Jones, som var "billig" i ordets hegativa bemärkelse (tänk Aqua Vera). Å andra sidan har de tydligen velat fånga !sexig lagerarbetar" noten ! Ska bli spännande hur som helst att botanisera bland Bond no 9 sortiment.

rebella sa...

Habit Man: På mig märks knappt brylépuddingen. Det är nog det som blir mer som glögg.

Silver Factory är ett tips om du ännu inte provat den.