fredag 26 mars 2010

Steampunk och parfym






Jag har funderat en hel del på steampunk på sista tiden. Innan jag började hänga på Etsy visste jag inte ens att det fanns nåt som hette det. Eller jag visste hur det såg ut, men inte att det hade ett namn, en benämning. OK, jag är säkert helt hopplöst efter mig, men jag är över 40 och bor på landet om det nu kan vara nån ursäkt?


För er som är lika borttappade som jag var kan jag försöka förtydliga vad steampunk är, det är dels en litterär genre släkt med science fiction, men istället för framtida utspelar den sig oftast under den victorianska epoken, tänk Jules Verne, ångmaskiner, zeppelinare, kugghjul, tidigmodern industrialism. Det kan också utspelas i vår egen tid, men en samtid som aldrig tagit steget till digitala medier, datorer, flygplan utan en samtid som har ångdrivna bilar och märkliga mekaniska fabriker. Miljön, stämning och kläderna kan man hitta i filmer som "Wild, wild west", "The Leauge" och "De förlorade barnens ö".


Jag har varit lite steampunk-inspirerad i min kläd-och inredningsstil utan att veta om att det kallas så. Sen är det väl numera inte så ofta jag springer runt i hög hatt, googles, snörkängor och kjol med turnyr till vardags, men det förändrar inte det faktum att jag tycker det är grymt snyggt.


Vill ni veta mer om steampunk än vad jag lyckas förmedla tycker jag ni ska kolla in Nadya Levs väldigt snygga fotografier. Och hon är även med och driver ett magasin med inriktning inte bara mot steampunk utan alternativ stil och subkultur mer generellt. http://coilhouse.net/


Okej, vi har börjat få lite koll på hur steampunk ser ut. Men, hur doftar steampunk? Alltså, vad ska jag välja för parfymer till min steampunk-outfit? Jag har kommit på några som passar stilen som hand i handske och några andra som kanske inte är fullt lika uppenbara, men ändå skulle kunna komplettera looken rätt bra, om än inte lika tydligt.


Den allra första doft jag kommer att tänka på är faktiskt Be Never To Busy Too Be Beautifuls Superworldunknown. Med sin lätt oljiga, mindre söta doft av Aqualinas Pink Sugar blandat med den varma metallen från gamla tivolidelar och inslag av ros är den som klippt och skuren för vilken steampunk-utstyrsel som helst. Men, tyvärr är den ju inte längre i produktion och därför -antar jag- rätt svår att få tag på.


En annan klockren är CdG/Stephen Jones doft med samma namn, Stephen Jones. Skira, romantiska violer blandade med mineraler och vass metall. Helt enkelt perfekt till steampunk även den. Slår vad om att även någon av Stephen Jones hattar skulle kunna passa till steampunk-stilen.


Guerlains Shalimar. Ja, det här kanske låter som ett märkligt val, men jag har alltid tyckta att Shalimar har nåt vagt oljigt och nästan metalliskt över sig. Fast det får ju förstås bli en doft för en steampunk femme fatale. Fattas bara.


Etat Libre d'Oranges Fat Electrician. Jaja, oh ja... vetiver och olivolja tillsammans bildar en bra grund för vidare äventyr inom steampunk-genren. Den doftar lite som riktigt klibbig, mörk smörjolja skulle dofta om den skulle dofta gott.


På tal om olja, så tror jag -trots att den inte alls passar på mig- att CdG/Daphne Guiness också skulle kunna leva upp till kraven för en steampunk-doft. Vill säga, om din hudkemi hör till de lyckliga som lyfter fram doften på rätt sätt, till skillnad från mig, som den bara doftar gammal frityrolja på. :(


CdGs har andra som skulle kunna funka också: Kalla, nästan metalliska Zagorsk (insence-serien) och för all del Tar också.


Olika läderdofter jaaa. Histoires de Parfums Marquis de Sade 1740 såväl som nya Tubereuse Animale passar riktigt, riktigt bra.


Tauers Lonestar Memories och Le Labos Patchouli 24 såväl som Oud 27, mörkt, rökigt, lädrigt, gummi och annat smått och gott. Och säkert Neil Morris Gotham förresten.


Parfumerie Generales Felanilla doftar också märkligt och oljigt, medicinskt fränt och gott på samma gång, för steampunkaren som gillar att greja i sitt ångdrivna laboratorium kanske? I den kategorin kan man också klämma in Montales Black Aoud.


Och så lite otippat, men icke desto mindre Lolita Lempicka, den vanliga orginaldoften med viol och lakrits. Men, kan du uppfatta den überfina och subtila noten av ren, vit ånga/rök så förstår du precis vad jag menar.


För övrigt har säkert Black Phoenix Alchemy Lab en hel del att erbjuda för den som vill utforska ämnet steampunk-dofter närmare.
http://www.blackphoenixalchemylab.com/
Och finns också flera säljare på Etsy som tagit tag i temat.
http://www.etsy.com/index.php


Känner du till nån bra steampunk-doft som jag missat? Eller nåt annat kul du vill tillföra om steampunk överhuvudtaget?




Pic: De två översta är foton av Nadya Lev, andra bilden nedifrån Flickr, den nedersta från Wikimedia

3 kommentarer:

Julia sa...

Lutens Tubéreuse Criminelle! Kamfer, plåster, bensin och skiraste blomdoft i en kaxig, ja till och med punkig blandning. En perfekt doft till Angelina Jolie i filmen "Sky Captain and the World of Tomorrow"

rebella sa...

Julia: Ja, den platsar absolut. Och den fick mig att tänka på Profumums Volo AZ686...

Johanna N sa...

Superworld Unkown är tillbaka in i spelet ;)

Lush (systerföretaget till BNTBTBB) har tagit fram de flesta gamla parfymerna igen! Den finns att köpa på Lush.co.uk och under en begränsad tid också på Lush.se!

Tänkte bara slänga in detta lite fint :D