torsdag 11 mars 2010

Farmacia SS Annunziata dal 1561 - Ambra Nera


Om jag vill dricka Farmacia SS Annunziatas Perla, svepa in mig i Cara, så kan man nog säga att jag aldrig vill sluta dofta av deras Ambra Nera. Det här är en parfym att bosätta sig i. En parfym som får mig att känna mig både trygg och överraskad på samma gång. En parfym som är komplex och mångfacetterad på samma gång som den är ytterligt komfortabel, mjuk och behaglig.


Ambra Nera inleder med något av den mest animaliska not jag känt i en ambraparfym. Någonstans i doften ligger ett rovdjur på lur, en guldstrimmig tiger kamoflerad bland skuggor och lågor av ambrafärgat gyllene sken... Ambra Nera doftar rovdjursdoft, djurisk, farlig men också sensuell, rentav erotisk. Vid första sniffet blev jag så överraskad av den animaliska topnoten att jag nästan utförde en liten glädjedans på stället.


När jag väl känt den animaliska noten finns den med genom hela doften, men ändå kan jag rekommendera Ambra Nera till er som är tveksamma inför animaliska noter, den glider undan och hamnar i bakgrunden ganska fort, som en mysig huskatt som somnat i solskenet på fönsterbrädan...


Ambra Nera är så mycket mer än tiger. Det är tät, gyllene, rökig, kådig ambra och toppnoten får ett lyft av kylande eucalyptus. Ett mer än smart drag som lättar upp och gör doften levande och liksom rörlig. Det är levande ljus, värme från svettiga kroppar, en hemlig nattklubb, storstad blandad med österländsk mystik, rökelsekar, hennatatueringar, mörka ögon, erotiska blickar...


Ursäkta, men Ambra Nera lyckas nästan få Serge Lutens Ambre Sultan att framstå som... ja, nåt inte riktigt lika spännande och fulländat efter att jag bekantat mig med Ambra Nera. Det är som om (den av mig påhittade) magdansösen i Ambra Sultan bara var "fördanserska" åt den i Ambra Nera, hon som kommer in på scenen först när alla turister återvänt till hotellen. Magdansösen i Ambra Nera har en tiger som husdjur, medan dansösen i Ambra Sultan nöjer sig med en lat och kelig tamkatt.


Ambra Nera innehåller en slags rå, nästan svettig erotik, samtidigt är den mer tillbakalutat sensuell med pudriga, milda noter också. Somliga skulle kunna tycka det blir lite för mycket av det goda, men för mig funkar det perfekt. Det milda, pudriga och glödande döljer de mer animaliska noterna som nog mest märks om man sniffar nära. Vilket förstås är oerhört svårt för mig att låta bli med ett sånt mästerverk på handleden.


Det kanske låter som om Ambra Nera är en oerhört krävande doft? Men, märkligt nog så är den inte det. Den är både grymt sexig och mysigt vilsam på samma gång. Jag riktigt myser när jag har på mig den, samtidigt som jag hela tiden upptäcker nya nyanser i den. Vet ni vad vetiver tillför en basnot bestående av ambra och patchouli? En massa intressanta saker, det ger doften en pappersliknande effekt, samtidigt som den får patchoulin att tagga ner och snarare visa sig från sin chokladiga sida. Basnoten är nästan den bästa biten, eller ja... om jag inte tyckte så rasande mycket om toppnoten förstås. Basnoten är som att vara i ett hemtrevligt, gammalt bibliotek och känna doften av läderinbundna böcker och gammalt papper samtidigt som man låter en bit delikat mörk choklad smälta på tungan...! Låter det som nåt för dig?


Tyvärr, tyvärr, tyvärr är Farmacia SS Annunziatas dofter inte helt lätta att få tag på utanför Italien. Luckyscent har dem dock, men att beställa en hel flaska därifrån kan bli betydligt mer kostsamt än bara priset för parfymen om tull och skatter tillkommer. Annars måste jag säga att Farmacia SS Annunziatas dofter håller en riktigt trivsam prisnivå för att vara italienska. Italienska parfymer må vara hur underbara som helst, men ofta tycker jag att de är lite dyra i förhållande till vad man får. Italienarna har också, tyvärr, en förkärlek för rejält tilltagna storlekar på sina flaskor. Jag skulle önska att fler sålde även i 50 mls flaskor.


Mer om Farmacia SS Annunziata kan ni läsa här: http://www.farmaciassannunziata1561.com/


Även om både Perla och Cara (och flera andra från Farmacia SS Annunziata) är riktigt trivsamma dofter är det ingen tvekan om att Ambra Nera vunnit mitt hjärta mest av alla därifrån. Ambra Nera är en parfym, trots det har den gott sillage och mycket god hållbarhet. Jag älskar den från första sniffet tills det bara återstår minnen av doften på min hud...




Pic: William Meredith

2 kommentarer:

Habit Man sa...

Heliga Madonna vilken beskrivning av Ambra Nera !!! SÅ min fråga: Är detta något för en man ? Att sniffa på verkar ju självklart men att också själv bära?

rebella sa...

Habit Man: Åh, den är helt underbar och jag tycker abolsut att en man kan ha den. Kanske lite åt det feminina hållet, men mer unisex än nåt annat. jag tror också att olika noter kommer fram merl el. mindre på olika personer. :)