måndag 22 mars 2010

Costamor




Idag ska vi bege oss in i Costa Ricas djungler. Nej, inte riktigt, men vi ska bekanta oss med en alldeles ny parfymlinje, Costamor som inspirerats av Costa Ricas vackra natur. Elisabeth Wright, bosatt i Kalifornien, men till hälften costarican ville återskapa sina glada och vackra minnen från barndomens besök i Costa Rica.


För mig som delvis köldskadad svensk, kommer Costa Rica nära mina föreställningar om paradiset. Vacker natur, grönska, blommor, fjärilar, turkosa havsvikar, öde stränder och dramatiska berg. Att Costa Rica dessutom är ett av de mest välmående och demokratiska länderna i Syd-och mellanamerika gör ju inte saken sämre. Costa Rica satsar på att bevara sin natur och var tidigt ute med eko-turism och "rädda regnskogen-aktiviteter". Costa Rica är också ett av få länder som helt saknar militär. Ja, låter inte det som en plats värd att besöka?


Costamor erbjuder än så länge fyra dofter, Sugarwood, Tabacca, Beachwood och Dulcess, alla är EdP.


Dulcess är en fruityfloral, doften av blommor och frukter som lockar till sig fjärilar. På mig doftar toppnoten snarlikt Aqualinas Pink Sugar, men mildare, luftigare och inte lika söt. Jag blir inte särskilt imponerad, men efter ett tag förändras Dulcess och blir krämigare, mjukare och blommigare. Nu närmar den sig doften av en imaginär djungel fylld av frukt och blommor. Dulcess utvecklas så småningom till en ganska pampig, tropisk blomfest. Den har god hållbarhet och ganska tydligt sillage.


Beachwood är doften av långa sandstränder, hav och ilandflutet trä. Det här är en lite udda variant på aquatisk doft, man kan kalla den woodyaquatisk. Den aqutiska noten är ganska varm och något i doften får mig att tänka på just varma, tropiska vatten snarare än kalla, stormiga hav. Noterna av trä blir allt tydligare, samtidigt som den aquatiska noten glider undan. I basnoten har träet värmts upp och får en krämig sötma av kokos. Har precis som Dulcess god hållbarhet och sillage.


Tabacca är en tobaksdoft, inte så konstigt med tanke på namnet. Om jag inte riktigt blivit så förtjust i Dulcess och Beachwood så gillar jag Tabacca desto mer. Till en början är det söt, rund, gyllene äppeltobak. Faktiskt doftar det precis som sån där klibbig, mörk och drypande söt äppeltobak man kan köpa till sin vattenpipa. Det här gillar jag. Doftens sötma och fuktighet håller i sig ett bra tag, men plötsligt upptäcker jag att Tabacca omvandlats till något helt annat. Nu är det en torr, sträv och trovärdig doft av cigarr-och cigarettrök. Nånstans på vägen har Tabacca lämnat tropikerna och tagit mig med till rökrummet på en brittisk herrklubb. Och det är inte alls en dum omväg, basnoten påminner mig mest om Ava Luxes Film Noir, men lite mer återhållen och lättburen kanske. Tabacca har också excellent hållbarhet och sillage.


Men, men min favorit av de fyra har trots allt blivit Sugarwood. Med not av sockerrör, bara en sån sak! Och det är sött, men inte för sött, iallafall inte på mig. Det är som om socker vore färskt, saftigt, grönt och aromatiskt och ja, jag antar att det är det socker är medan det fortfarande är sockerrör. Jag har aldrig stött på några sockerrör i verkliga livet, så för mig blir den dominerande doften i Sugarwood helt unik (okej, det kan finnas hundra parfymer därute som doftar snarlikt, men i så fall har inte jag provat dem... än, mer om snarlika parfymer sen, men det har ingenting med Costamor att göra). Precis som med de andra dofterna från Costamor förändras Sugarwood ganska plötsligt och, ganska dramatiskt. Från behaglig grönskande sötma till något annat, men inte helt annat. Det blir not av karamelliserat, nästan bränt socker och varma träslag så småningom. Och den här förändringen kommer ganska tvärt, plötsligt märker jag bara att Sugarwood doftar på ett nytt, men ganska logiskt nytt sätt.


Ingen av dofterna från Costamor ger ett särskilt komplicerat intryck, men de är glada, varma och till viss del, annorlunda. Basnoten i alla fyra dofterna är konkret, tydlig och trots att den skiljer sig mycket från topp-och hjärtnoterna är det ändå trovärdigt. Färskt socker blir bränt socker. Gyllene, söt tobak blir rökig tobak. Vatten och subtilt trä blir kokos och varmt, torrt trä. Karamell och sockervadd förvandlas till frukt och fyllig blomdoft (äkta vara, till skillnad från tillverkade sötsaker).


Mer om Costamor kan ni hitta här: http://www.costamor.com/
För tillfället finns Sugarwood och Tabacca till salu hos Luckyscent, men man kan också köpa parfymerna direkt via Costamors hemsida.


Tills jag tar mig till Costa Rica på riktigt får jag nöja mig med att sniffa på Sugarwood och det gör jag så gärna. Har du varit i Costa Rica? Är det så härligt och vackert som det verkar? Eller har du någon annan lika paradisisk plats som funkar minst lika bra?


Framöver blir det parfymer från New York och förmodligen lite mer italienska dofter och så har jag ägnat mig åt lite undersökande verksamhet...



Pic: Turistbilder från Costa Rica

6 kommentarer:

Helle sa...

Å Sugarwood låter underbar!! Du lyckas alltid skapa något litet begär här... :)

Jag tänkte att jag skulle kasta ut en fråga till dig och läsekretsen, om det är ok. Jag ska nämligen till Paris på torsdag :) och undrar om någon har något bra tips. Mitt "problem" är att jag inte kommer att ha mer än typ en halv dag på mig att utforska parfymutbudet och skulle därför vilja ta mig någonstans där det finns möjlighet att dofta på mycket inom en liten omkrets. Någon som känner till t. ex. vilka varuhus som har stora niche-urval?

rebella sa...

Sugarwood är inte så komplicerad, hade det varit någon annan not än just sockerrör kunde den rentav ha blivit lite trist, men nu blir den istället annorlunda. :)

Har inte så mycket koll på Paris, men tror att man kan hitta rätt mycket på ett varuhus som heter Colette.

em sa...

Jag gillar sockerör, både till doft och smak, så Sugarwood vill jag testa. Låter mysig. Ska kolla in Costamors sida.

rebella sa...

em: Då skulle du säkert tycka om Sugarwood. Jag måste kolla om det går att få tag på sockerrörsjuice nånstans här i stan.

rebella sa...

Helle: Och förresten, hoppas du får det riktigt bra i Paris.

Helle sa...

Tack! Och tack för tipset! Jag läste just att Angela på NST ska till Paris, och i den tråden finns massor av fler tips :)