lördag 18 september 2010

Andrea Maack - Smart


Provet av Andrea Maacks Smart kom ju på villovägar, men Andrea var snäll och skickade ett nytt prov. Både dofterna och designen är avskalade, rena, "nordiska" och svala. Trots det får jag ett myller av intryck av dem, kanske den minimalistiska stilen ger mer utrymme för egna intryck än om det hade varit tvärtom? Vad det än beror på är det väldigt intressant att testa Andrea Maacks dofter, Smart är inget undantag.

Ändå tyckte jag vid första testningen att Smart var den av dofterna som mest liknar konventionell parfym, en åsikt jag sedan har ifrågasatt, men nånting i den får mig att tycka att den är mer lättillgänglig än de andra två. Smart har noter av violblad, jasmin, vanilj, vit musk och mjukt skinn.

Smart är, på mig, den mest linjära doften av de tre, Smart doftar ganska likt från topp till botten. Violbladen ger en mjuk, kryddig och violdoftande grönska till doften och jasminen är mjuk, mild, men ändå med en stark närvaro. Skinnoten fascinerar, den doftar ömsom mjukt skinn ömsom gummi. Tillsammans med det gröna från violbladen och jasminen mjuka blomdoft får det mig att tänka på ett galet fetishparty nånstans ute i en våt vårskog. Knappast rätta stället för ett fetishparty, men gummikläder kan ju komma till användning vårfuktiga kärr bland knappt utslagna violer...

Smart är alltså en ganska våt doft, jag tänker vått, glansigt, men också mjukt, naturligt och vilt, en doft med inbyggda motsättningar mellan det konstgjorda (som gummit och den föränderliga skinnoten får stå för) och naturen dvs. violblad, jasmin och vanilj. Vaniljnoten är ganska diskret, men om man kan tänka bort viol och jasmin finns det toner i Smart som påminner vagt om Bvlgari Black, fast aningen mer feminint, men också aningen skarpare och mer vågat. Trots att jag påstår att Smart är mer feminin än Bvlgari Black, skulle jag ändå rekommendera den för män utan problem.

Trots sin minimalism får Smart mig att tänka på ganska svulstiga, överlastade och kitchiga saker som Prince 80-talsklassiker "Purple Rain", Smart skulle utan problem kunna doftsätta den videon. Eller kurviga barockmöbler målade i guldfärg och omklädda i gnistrande mörklila sammet eller purpurfärgad leopardpäls. Smycken så överdådiga och tunga att de knappt går att bära. Syntetiska peruker i omöjliga färger och lika omöjliga frisyrer. Skor med så överdrivna klackar och design att de inte längre går att gå i. Kort sagt kitch, kitch och kitch.

Samtidigt finns den där tillbaka till naturen-känslan med i bakgrunden. Små violer, jasmindoft på avstånd och en slags behaglig,avslappnad och mysig känsla.

Alla Andrea Maacks dofter har något att säga, något att berätta, men det intressanta är att de, förstås, berättar helt olika historier för alla. Smart, liksom de andra två är ett måste att prova om möjlighet finns. De liknar varandra såtillvida att de är skickligt utförda, men sinsemellan väldigt olika också. Smart är kanske den mest lättburna av de tre, Craft är kall på ytan, men varm innerst inne och Sharp är ytligt mjuk och snäll, men döljer ett hårt inre.

Smart har god hållbarhet och gott sillage.

Jag antar att inte så många hunnit prova dessa dofter ännu, men av de tre, vilken låter mest spännande tycker du?

pic: Prince, Purple Rain

Inga kommentarer: