lördag 25 september 2010

M.Micallef - Time for love (watch collection)


För ett tag sedan insåg jag att jag inte alls älskar tuberosdoftande parfymer. Jag älskar Frederic Malles Carnal Flower och gillar några andra tuberosdofter. Men, jösses tänkte jag, det måste finnas andra parfymer med doft av tuberos som jag också skulle kunna älska. L'Artisans Nuit de Tubereuse kom ju ganska nära, faktiskt är den på gränsen till en favorit trots den där maskulina noten som jag störs av. Men, nära skjuter ingen hare...

En parfymbekant nämnde Micallefs Time for love/watch och sa att den doftade underbart som tuberosvaniljkola. Förstås blev jag nyfiken, Micallefs parfymer kan vara riktigt bra. Jag har ju en riktigt favorit därifrån, Gaiac och deras Patchouli är också riktigt mysig. Men, Micallef verkar vara lite ojämna, jag har också testat flera dofter därifrån som är väldigt intetsägande. Återstod att se var Time for love placerade sig.

Jag beställde ett prov från Aus Liebe Zum Duft och var ju förstås förväntansfull. Men, ärligt talat första gången jag tog på den blev jag inte särskilt imponerad. Till att börja med blev jag lite besviken på den väldigt tuggummidoftande öppningen, och det här är tuggummi i kubik. Jag kan nästan se en gigantisk hög av tuggummi framför mig när jag känner doften av toppnoten i Time for love. Äsch då, det blir nog inte delad flaska av den här. Sen hade jag på mig den utan att fästa någon större uppmärksamhet vid den förrän yngsta dottern kom hem och tyckte jag doftade såååå gott.

Jag sniffade på min handled där yttepyttelite av basnoten fanns kvar och ja, jo nu luktade den ju gott. Testade den igen dagen därpå och... nu föll bitarna på plats. Wow! Den extrema tuggummidoftande öppningen finns förstås kvar, men av någon anledningen så tycker jag numera om den, den är en del av en doft som helt enkelt doftar oerhört gott. När jag letade noter för Time for love hittade jag ingen tuberos i den alls! Toppnoten sägs vara pion som sedan följs av jasmin, vanilj, frukt och så småningom lite musk och ambra. Nu när jag vet att det ska finnas pion i öppningen kan jag vagt känna det, en doft som doftar lite kryddigare, lite rosigare än tuberos, men fortfarande tycker jag att öppningen är fylld av tuberos.

Efter en stund dyker vaniljen upp och det här blir så trevligt. Tuggumminoten sjunker undan och bidrar sedan enbart med något som liknar en seghet i doften, det är som doften av världens godaste vaniljkola smaksatt med tuberos och jasmine (om det skulle kunna vara gott). Det här är som en idealisk blandning mellan komfort-och gourmand-doft, alldeles fantastiskt njutbar.

Fruktnoterna känner jag inte mycket av, däremot hittar jag en liten gnutta av kvardröjande mintdoft från öppningen . I det här skedet börjar jasminen bli mer tydlig, fram till hit har jag ansett Time for love vara en tuberos-vaniljdoft, men nu blir den en mysig blandning mellan krämig tuberos, len vanilj och inslag av papprig, spröd jasmin. Oerhört fin. Jag tar tillbaka det där med att det inte blir någon delad flaska för min del, vid närmare eftertanke kan det mycket väl bli det så småningom!

Till en början uppfattade jag Time for love som lite monoton och väldigt linjär, men sedan jag upptäckte nyanserna i den så inser jag att den är betydligt mer komplex än vad jag först tyckte. Trots en viss komplexitet är den ändå mest av allt behaglig, sensuell, mjuk, varm och mysig. Basnoten av musk och ambra bidrar förstås till att ge doften djup, liv och en härlig sensuell känsla. Jag uppfattar Time for love som sensuell och smekande snarare än erotisk och sexig. Det är ju förmodligen svårt att göra en parfym med dessa noter utan att det blir iallafall sensuellt, men bortsett från det är Time for love på många sätt så långt från Carnal Flower som man kan komma med tuberos och ändå tycker jag om den. Eller kanske just därför? Eller, rättare sagt, jag mer än tycker om. Time for love kan mycket väl vara min andra stora tuberos-förälskelse!

Time for love har gott, väl tilltaget sillage och god hållbarhet, runt 6-8 timmar på mig. Time for love passar nog framför allt på kvinnor, det finns inte mycket maskulint i den alls. Tycker att den är ett måste att prova, men kom ihåg att det kan ta några användningar innan den riktigt kommer till sin rätt.

PS. En annan tuberos-doft som jag mer eller mindre har missat är Fracas, jag har provat den förut och testade den på nytt i våras i Stockholm, men det är definitivt en doft jag måste återvända till.


Pic: Taffytown.com

Inga kommentarer: