onsdag 1 september 2010

CoSTUME NATIONAL - 21



Det har blivit lite glest mellan inläggen, men det är framför allt för att vår dator har kraschat och jag måste tigga till mig tid vid sonens dator. Och så har skolorna börjat och mellandottern är på plats i Markaryd och då har jag inlett operation stora höststädningen och ja, det tar ju lite tid det med.

Men, annars har jag just nu massor av alldeles underbara parfymer att testa och skriva om. Faktum är att jag har så många intressanta parfymer på gång just nu att det är lite svårt att veta var jag ska börja.

Regelbundna läsare av bloggen kanske minns att jag testade en parfym på NK när vi hade parfymträffen, en parfym som doftade väldigt gott, men som jag inte var säker på vilken det var. Jag misstänkte framför allt två parfymer, dels Laura Merciers Marrons Glace och Costume Nationals 21. Marrons Glaces fick jag tag på för en tid sedan och även om den hade vissa likheter med den mystiska parfymen var jag nästan säker på att det inte var den.

Så fick jag då möjlighet att beställa ett prov av Costume Nationals 21 och gissa om jag var nyfiken när jag sprayade på den? Men, va? Va va va va? Näe, hmm... får väl medge att toppnoterna på 21 inte alls påminde om den eftersökta doften från NK. Men, ändå trots de uppenbara olikheterna visade sig ändå 21 vara en mycket intressant doft.

Toppnoter av mjölk, ambra, saffran som strax efterföljs av ekmossa och diverse olika, varma, mysiga kryddor som kanel och kryddnejlika. 21 doftar både väldigt gott och en liten, liten del störande. Ekmossan är använd med lätt hand, men jag misstänker att den lyckas ge 21 en så pass annorlunda tvist att den går från mysig gourmand till intressant och annorlunda. I den här fasen av 21 gillar jag den, men inte 100%, den har som sagt udda inslag. Den är komplex, både stark och mild på samma gång. Definitivt gourmand, men minst lika mycket trä, kryddor och ekmossan ger en nästan rökig dimension till doften. Överhuvudtaget tycker jag att Costume National förtjänar mer uppmärksamhet än vad de verkar få. Deras Scent Intense är redan en favorit och nu vill det sig inte bättre än att även 21 lutar åt det hållet!

Någon halvtimme eller så in i doften inser jag att jag sniffar tvångsmässigt på min handled och där! Där! Där har vi den, den mystiska doften från NK! Jajaja! Det ÄR den! Fortfarande är den härligt, lena, krämiga och fylliga doften jag minns från NK lite uppblandad med trä och ekmossa, men mer och mer anar jag doften jag föll för. Det är basnoten på 21 som etsade sig fast både på min hud och i mitt minne den där dagen i Stockholm!

Basnoten för övrigt påminner mig massor om en chilensk drink som heter Colo de Mono (apsvans). Den här drycken består av mjölk, sprit (tex. rom, brännvin el. om du får tag på lite äkta pisco) lite kaffe, kanel och kryddnejlika. I Chile dricker man den här drycken omkring jul, och den är jättejättegod! Tack vare min söta chilenska svägerska har jag stiftat bekanstkap med den. Och Costume Nationals 21 påminner om drinken Colo de Mono. Doften är krämigt mjölkig, kryddig, söt, fyllig om än inte med inslag av någon sprit, men vi kan väl leka att ekmossan står för de bitarna, även om det ger doften snarare en karaktär av dammig rök än någon alkoholbaserat.

21 har god, men inte suverän hållbarhet. Kanske uppåt 5-6 timmar, sillaget är bra, men inte för dominerande. Doften är både komplex och utamanade, men samtidigt mysig och väldigt komfortabel. Ekmossan gör att sötman aldrig blir för påträngande och 21 kan förmodligen funka även för dig som vanligen inte gillar söta eller gourmandlika parfymer, den är till minst lika stor del kryddigt och träigt aromatisk. 21 kan funka både på män och kvinnor och passar förmodligen bra på människor i de flesta åldrar. Kort sagt, det här är ett litet guldkorn som måste testas! Och när du ändå håller på tycker jag du ska ta dig ett glas Colo de Mono också. Här kommer ett recept:
För 4 pers
4 stora koppar starkt kaffe
1 kanelstång
4-5 kryddnejlikor
frön från en vaniljstång
2½ dl rörsocker
2½ dl kokande, vispad mjölk
1 tsk malen kanel
1 dl brännvin (tex. rom el om du kan få tag på pisco)

Vad har annars att se fram emot på bloggen? Jo, det blir en utlottning snart, så missa inte den! Och så tycker jag du ska ta och fundera på vad du tänker på när du hör ordet Island? Och så kommer det recensioner av bla. Annick Goutals Ninfeo Mio, Serge Lutens Bas de Soie och L'Artisans Nuit de tubereuse. Och framöver kommer det nog dyka upp något riktigt, riktigt vintage här också. Med andra ord, lite smått och gott.

pic: Colodemono

8 kommentarer:

felicia sa...

hejsan mamma, du skriver så fint... Duktiga du!

Helle sa...

Vad roligt att du äntligen hittat den mystiska parfymen! Ser fram emot din recension av NdT som har gäckat mig i sommar. Älskar, älskar inte... :)

rebella sa...

felicia: Tack gulle. :)

rebella sa...

Helle: Ja, jag blev så glad att det visade sig vara 21, annars hade jag nog inte lyckats lista ut vilken det var. 21 är precis min typ av doft och den lär jag skaffa mer av så småningom.

NdT kommer det snart om, jag klurar lite på den, har inte heller bestämt riktigt vad jag ska tycka...

Anonym sa...

Låter som en fantastisk doft! Unisex?Nåt för en man?

rebella sa...

Anonym: Kan abslout funka på en man, beror ju lite på personlig tycke och smak också, men den är inte speciellt femi...

Camilla sa...

Hej Rebella,

Tack snälla, för att du gav dagens doftupplevelse en extra dimension! Ofta när jag har satt på mig någon av mina favoritparfymer får jag en oemotståndlig lust att läsa vad andra tycker om just den doften och börjar googla ... ganska ofta har jag hamnat på din blogg och läser med både nöje och njutning – och idag blev det exra bra! Eftersom jag hade alla ingredienser till en Colo de Mono hemma var jag ju tvungen att blanda till en till mig och en till min man, som höll med om att det fanns klara likheter mellan doften av CN 21 och den ljuvliga drycken. Passande nog öser regnet ner här i Barcelona idag vilket gjorde den mjuka, mysiga kombinationen ännu bättre! Kram Camilla

Anonym sa...

21 är en listad som en unisex parfym och bör absolut funka på en man. Mycket maskulin.