tisdag 19 januari 2010

Mistral - Wild Blackberry


Jag har inte haft någon favorit-björnbärsdoft. Björnbärsnot i parfymer har en tendens att bli antingen lite för syltigt söta eller så blir de parfymiga. Björnbär i sig själv har faktiskt en slags aromatisk, parfymerad doft. Sen är det kanske inte så ofta heller som jag känner för att dofta björnbär, överhuvudtaget bär-och fruktnoter i parfymer är något jag inte känner mig sugen på så ofta. Men, jag har ju ändå min jordgubbs-apelsin-plommon-persika och vinbärsfavoritdoft.


Och nu har jag hittat min favorit-björnbär! Den heter Wild Blackberry och kommer från Mistral.
http://www.mistralsoap.com/ Ett företag med inriktning mot tvål, bad-och hudvårdsprodukter, men även med sju olika eau de parfumer i sitt sortiment.


Wild Blackberry säga bestå av fyra olika sorters bär, och jag tycker mig känna doften av björnbär, svarta vinbär och blåbär, men det fjärde bäret undgår min näsa. Bärdoften är mild, men tydlig och det söta kommer Mistral till rätta med genom att blanda med noter av citron och apelsin, det ger en härlig syrlighet till doften. Och bärdoften är verkligen delikat, krämig, läskande. Den påstådda grenadin-noten känner jag inte heller av, men däremot violbladen som dyker upp en bit in doften. Violbladen ger Wild Blackberry en komplexitet vida överstigande vad man betalar för, jag blir faktiskt både förtjust och imponerad.


Violbladen ger en grön, vild känsla, samtidigt med lite inslag av pudrig viol och det tillsammans med björnbär och citrus... ja, mycket mysigare, sötare och lättare att tycka om kan det inte bli. Wild Blackberry skulle kunna vara en komfort-doft för alla åldrar. Jag tycker den är mysig, och båda döttrarna hävdar att den är på deras topplista bara så där.


Wild Blackberry är lätt, transparent, men man glömmer inte bort att man har den på sig. Hållbarheten var också bättre än förväntat och basnoten är trivsam med musk och vanilj, men fortfarande med spår kvar av bär och violblad.


Jag skrev för ett tag sedan om parfymoljorna från Smell Bent, dofter som var ganska enkla och rakt på, men som gjorde mig glad. Mistrals Wild Blackberry är också en sån där humörhöjande liten doft. Jag blir glad av att parfym kan vara så okomplicerat, glatt, lätt att tycka om och ändå med en unik personlighet.



Pic: Blackberry Fairy

Inga kommentarer: