torsdag 8 april 2010

Lorenzo Villoresi - Musk


Precis när jag trodde att jag hade lärt känna Lorenzo Villoresis "parfymstil" så dyker den lilla doften Musk upp! Eftersom jag lärt mig att respektera styrkan i många andra dofter från Villoresi så sprayade jag ett försiktigt spray på handleden, doftade och... hmm... doftade igen och... hmm...!? Var är den!? Där! Aha. Hmhm.


När jag hämtat mig från överraskningen så var min första tanke att jag måste vara doftblind för något i Musk. Jag frågade maken och han tyckte att det doftade iallafall "ganska starkt". Det tycker inte jag och även om jag nu skulle vara doftblind för något i Musk, så betyder det inte att jag inte uppskattar den, för det gör jag.


Musk startar med veka, dimmiga och sköra noter av blommor. Nästan som en bukett torkade rosor som glömts kvar ovanpå ett skåp. Det är en svag doft av torrt papper, torkade blommor, en minsta antydning av damm (men, på ett mycket trevligt sätt, doften av damm kan vara mycket intressant i en parfym tycker jag) och någonstans kryddor som för länge sedan förlorat det mesta av sin styrka.


Det här låter möjligen negativt, men det är intressant. Och det doftar gott. Blommorna i fråga är framförallt rosor och jag är ganska kräsen när det gäller rosor i parfym, men de här rosorna påminner inte om några andra rosor jag känt. Jag vet att många har svårt för den där rosendoften som blir en doft av pot-purri och lite åt det hållet är det, men samtidigt uppfattar jag den här rosdoften som komplex. Det är förutom de torra inslagen också inslag av något kyligt, nästan glassigt. Under den rosiga ytan anar jag stråk av musk som jag knappt känner doften av, men ändå vet att den finns där.


Det här är den doft som personer som är skeptiska mot muskparfymer ska testa! Ska jag jämföra den med någon mer "välkänd" musk får det bli Serge Lutens ökända Musks Koublai Khan. Ja, ni läste rätt, men det här är i jämförelse, som MKKs nyfödda, rena och mycket oskyldiga lillasyster, men ändå, utan tvekan med släkttycke.


Framåt basnoten känner jag faktiskt doften av musk bättre, men Musk är hela tiden en mycket subtil, vilsam och blyg doft. I basnoten sägs många muskdofter dofta som "hud, men bättre" och Musk är inget undantag, men till skillnad från andra muskdofter finns de veka inslagen av små torra rosor med länge. Så huden doftar inte bara av den där varma, gyllene muskbasen utan dessutom av drömd blomdoft. Det här är också mer en sensuell och drömsk doft än en erotisk doft, men det kan ju bero på att jag bara känner delar av musken.


Alla som är nyfikna på olika varianter av musk bör testa den här, och ni som normalt skyr musk bär ändå testa den här för den spelar i sin alldeles egen musk-kategori.


Trots doftens subtila karaktär varar den länge, tar jag på mig den på kvällen dröjer den sig kvar på min hud när jag vaknar, det är inte dåligt för en eau de toilette.


Jag vet att många antingen gillar musk mycket eller inte alls, men vilka är dina muskfavoriter? När använder du de mer kraftfulla muskdofterna (som MKK) och när föredrar du mer subtila skapelser?


Pic: Hopper

3 kommentarer:

Julia sa...

LV Musk är ingen favorit hos mig eftersom den där dammiga noten (bra beskrivning!) blir uppblåst och tar överhanden. Snäll och rena muskparfymer använder jag när jag skall vara på något ställe där det kan finnas folk som är känsliga för starka dofter. Il Profumos Musc Bleu är en sådan doft. Sötare muskdofter som SL CLair de Musc eller Les Nereides Musc Samarcand brukar jag uppskatta när jag har PMS, vet inte varför. Sexiga muskdofter som MKK eller Kiehl's Musk tar jag gärna på mig när jag vet att jag skall krama min man särskilt mycket:D

rebella sa...

Julia: och jag gillar den mest på grund av den dammiga noten. :) Fast som sagt, inget blir uppblåst i den parfymen på mig,den är väldigt vag och försiktig och förmodligen känner jag inte doften av halva parfymen. :P

Kiehl´s musk har jag inte provat. Men, är den lika "laddad" som MKK kanske jag borde?

Julia sa...

Kiehl's är inte alls lika rakt på sak som MKK men de delar en ton av kropp/hud/otvättat hår som jag tycker är oerhört sensuell