fredag 30 april 2010

Hors La Monde - Shiloh


Hors La Monde är ett franskt företag som erbjuder både smycken och parfymer. Företaget är uppkallat efter ett vackert beläget slott och namnet betyder "Inte i/av denna värld". Företagets symbol, som ofta återkommer i dess smycken är en kompassros. Än så länge erbjuder Hors La Monde "bara" två parfymer, Shiloh och Lady Shiloh, men å andra sidan ger det ett seriöst intryck att inte ha för mycket att välja mellan och framför allt, visst är det bättre med två riktigt bra dofter än tio halvhyfsade? För jag har nu testat både Shiloh och Lady Shiloh och är absolut imponerad av båda. Mer om Hors La Monde, deras dofter, smycken och annat kan du läsa här:
http://www.horslamonde.com/


Alltså, jag är grymt imponerad av Shiloh. Och då menar jag grymt, jag kan knappt slita näsan från handleden under topp-och hjärtnoten. Jag förstår inte riktigt varför den inte är mer omskriven än vad jag lyckas hitta. Doften är utvecklad av välkända parfymören Michel Roudnitska tillsammans med Hors La Mondes egen Symine Salimpour. Och visst märks det att Michel Roudnitska har ett finger med i spelet...


Shilohs öppning är oemotståndligt underbar som om du kan föreställa dig den fulländade blandningen mellan Noir Epices (också skapad av M.Roudnitska) och Yohji Yamamotos Yohji! Shiloh lyser, strålar, stiger upp från min hud som de första solstrålarna i en fantastisk soluppgång. Den är på en gång både extremt koncentrerad och ändå, delikat transparent. Det är citrusnot tillsammans med aldehyd så högstämd att jag dels misstänker att de tillsammans nästan kan krossa glas, men också förvånar det mig att något så kraftfullt och magiskt kan vara osynligt, det är som om jag förväntar mig att med blotta ögat se doften stiga upp från min hud.


I mycket påminner toppnoten om Noir Epices, men förstås, helt utan kryddor. Shiloh är på en gång både enklare, men också oerhört mycket klarare. Jag har ett litet "duttprov", men trots detta är toppnoten underbart hög, sprakande och levande på mig under en ganska lång stund.


I hjärtnoten har doften lugnat ned sig något, fortfarande med inslag av citrus, men aldehyderna har stillnat och efterträtts av pudrig, lugn och oerhört sensuell ros. Allt i Shiloh doftar genomtänkt, dyrt och ypperlig kvalitet. Hjärtnoten är mycket behaglig, varm, öppen och tidlös. Efter hand smyger sig ett mörker in i Shiloh, jag tänker mig ett rött mörker om det finns något sådant...


Noter av ekmossa, patchouli och olika träslag ger tyngd åt Shiloh. Jag som normalt sett kan ha lite svårt för ekmossa upptäcker att jag för första gången faktiskt uppskattar en doft med mycket tydlig chyprebas. Nej, Shiloh har inte den där moderna, lite mer försiktiga chyprebasen man kan hitta idag, utan faktiskt i min näsa, en mer tung och klassisk variant. Trots detta antar jag att Shiloh ändå har mindre av den varan än vad man hittar i de riktigt stora chypredofterna, typ Bandit. Eller så kan Shiloh vara min "nyckeldoft" en doft som visar sig bidra till att jag i fortsättningen kommer att förstå och uppskatta chypredofter på ett helt nytt sätt. Jag har ännu inte undersökt om så är fallet, men om så vore är jag förstås djupt tacksam. En parfymista som inte uppskattar och förstår chypres känns lite enbent. ;)


Nu innehåller ju Shilohs bas mer än ekmossa, jag anar svag sötma från vanilj och en liten gnutta rökelse, basnoten är generellt mörk, flerdimensionell, rökig och tät. Shiloh är ingen parfym för flickor, men annars tycker jag den kan passa på alla åldrar. Shiloh har gott sillage och god hållbarhet.


Shiloh är ett måste att prova för alla som uppskattar en gedigen, välgjord och vacker kvalitetsparfym. Missa inte denna godbit, även om jag gladeligen skulle vilja ha den för mig själv!



Ha en trevlig Valborgsmässoafton förresten.

Pic: Zastavki

2 kommentarer:

em sa...

Jag snabbtittade faktiskt på recensionen av den i perfumes, the guide (japp, den har jag införskaffat ;)) idag. Den låter ganska amazing!

rebella sa...

em: Den ÄR amazing. Jag har ju ganska lätt för att tycka om parfymer och kan hitta nåt tilltalande i de flesta, men Shiloh är nåt alldeles extra. Definitivt en jag vill ha mer av sen.