lördag 1 maj 2010

Hors La Monde - Lady Shiloh



Jag föredrar Shiloh framför Lady Shiloh om jag måste välja, men det betyder inte att Lady Shiloh är en sämre doft. Lady Shiloh andas precis som Shiloh fina ingredienser, seriöst parfymskapande och intressant komposition. Precis som Shiloh är även Lady Shiloh en "nyckeldoft" för mig. Med nyckeldoft menar jag en doft som ökar och fördjupar min förståelse för en eller flera speciella noter, en doft som kanske rentav hjälper mig att börja tycka om och uppskatta en not jag tidigare haft lite svårt för, en doft som jag även kan rekommendera till andra om de vill förstå andra dofter inom liknande kategori bättre.


Och vad är nyckelnoten i Lady Shiloh? Jo, den har inslag av en musk jag känner igen från bland annat V.Westwoods Boudoir och Miller Harris L'Air de Rien. Den där musken som i stora mängder doftar kroppsodör och som tyvärr, i både Boudoir och L'Air de Rien på mig blir alldeles för mycket kroppsodör, och dessutom i allra högsta grad ofräsch kroppsodör. Somliga höjer både Boudoir och L'Air de Rien till skyarna på grund av just denna not, men på mig passar ingen av dem alls. Men, hör och häpna... Hors La Mondes Lady Shiloh passar mig riktigt bra trots att jag tycker mig känna samma not.


Lady Shiloh är först och främst en finstämd, pudrig och tystlåten floral, men redan i öppningen anas muskinslaget om än diskret och vagt. Jag känner genast igen noten och väntar hela tiden på att den ska bli så pass tydlig och dominant på mig att jag måste gå och tvätta av den, men det inträffar aldrig. Blommorna i Lady Shiloh är hela tiden i förgrunden, hur blommor som är så milda, lätta och pudriga ändå kan lyckas dominera en doft så totalt är ganska fantastiskt. Jasmine och viol står för det eleganta, vackra och ladylika i Lady Shiloh. Ja, det är en elegant doft som på många sätt skulle passa en arketypisk dam, Lady Shiloh är dock så mycket mer än dam... Lady Shiloh är dam på ungefär samma sätt som ladyn i Lady Chatterleys älskare. Dam utanpå och genom uppfostran, men en varelse fylld av sensuell, erotisk livsglädje om någon bara väcker den...


I både Boudoir och L'Air de Rien blir musknoten (på mig) överväldigande, dominant och smutsig. Så långt går aldrig Lady Shiloh, de erotiska kvaliteerna i doften håller sig hela tiden innanför en tunn skiljelinje mellan mjuk, sensuell, kroppslig, men ändå ren och rå, djurisk, smutsig erotik. Vilket för mig egentligen innebär att Lady Shiloh är den mest vågade av dem alla, då den lämnar det upp till mig själv och min egen fantasi att fylla i det doften avstår från. Det här är mycket, mycket spännande och välgjort. Valet av namn gör det hela om möjligt ännu mer välvalt och intressant.


Precis som med Shiloh rekommenderar jag Lady Shiloh till alla som är nyfikna på bra och välgjord parfym. Men, framför allt till er som antingen älskar Boudoir och/eller L'Air de Rien men letar efter en något mildare doft och ni som testat Boudoir och L'Air de Rien, men inte kan bära dem. Lady Shiloh kan vara den mest välgjorda och trevliga doften i denna kategori.


Lady Shiloh är närmast en hudnära doft med mycket diskret sillage (jag har dock bara ett duttprov), men hållbarheten är mycket god, runt 7-8 timmar minst.

Pic: Lladro porcelain

Inga kommentarer: