måndag 31 maj 2010

Xerjoff - Irisss


Jag tycker ofta om parfymer med iris (orrisrot) i. Iris är en sån där doft man kan hitta i en mängd olika varianter, allt ifrån Frederic Malles varma, pudriga Iris Poudre till Serge Lutens kalla, dimmiga Iris Silver Mist och därimellan finns det nog en iris för de flesta smaker. Pradas lätta Infusion d'Iris, Odori´s pappriga och maskulina, eller kanske D.S & Durgas jordiga och mineraliska.


Xerjoffs Irisss lyckas samla ihop alla dessa iris-varianter i en enda doft. På min hud och för min näsa är Irisss den mest kompletta irisdoften jag någonsin testat. Den startar med doft av rik jord, knaprig och färsk morot och det känns lite som om jag själv drar upp en spännande rot ur jorden. Ganska snart färgas morotsdoften av en svag violliknande doft, jordigheten finns kvar, men blir sakta en aning torr. Jag kan se en märklig violett rot framför mig (roten på bilden är en lila kålrabbi och har inget alls med varken iris eller orrisrot att göra, men den ser så utspejsat fin ut att jag valde den bilden), sakta gräver jag upp den mystiska roten...


Med tiden blir Irisss mer och mer mättad, i huvudsak tycker jag den har en ganska varm doft, men hela tiden strömmar små stråk av kyla genom doften. På mig är Irisss ganska söt (men, som jag upptäckte i helgen, min hud lyfter verkligen fram sötma i dofter), men också med tydliga inslag av sälta, lätta blomnoter och hela tiden med den härliga jordnoten som fond. Jag misstänker att Irisss doftar väldigt olika på olika personer. Irisss funkar på både män och kvinnor. Den är ganska komplex, men snarare i lager på lager än en ständig virvlande ström av diverse olika noter. Det är som om när ett lager gjort sitt börjar man ana starten på det understa lagret. Ex. morotsnoten ersätts av viol som ersätts av en slags allmän mild blomnot... Jordnoten är först färsk mylla för att sedan bli torrare, saltare och sedan mer mineralisk och återigen med lite fukt i sig. Irisnoten är först jordig, rotfruktig och blir sedan mer blommig för att slutligen bli mättat träig.


Ni förstår ju säkert att Irisss är en oerhört fin, vacker och intressant irisdoft. Den är ett absolut måste att testa för alla irisälskare. Jag misstänker att jag med hjälp av Irisss också skulle kunna lära mig att förstå och uppskatta SLs Iris Silver Mist bättre. Irisss har medium sillage och god hållbarhet, men trots att jag verkligen tycker om den är priset i högsta laget enligt mig. Irisss är också en doft som är ganska krävande att bära, på grund av sin komplexitet och många olika skepnader pockar den på uppmärksamhet hela tiden.


Vilken typ av iris (orrisrot) föredrar du? Iris Poudre eller Iris Silver Mist? Kanske har du rentav provat Irisss?

Pic: gardenplansireland

6 kommentarer:

em sa...

Har inte hittat någon irisdoft jag verkligen gillar men ändå har jag fått för mig att jag gillar noten. Konstigt kanske ;)Har aldrig känt morotsdoften som en del irisar verkar ha.

En fråga:Jag är på jakt efter en violdoft, något i stil med den viol jag anar i Dans tes bras men uppförstorad. Några förslag?

Helle sa...

Samma här - jag gillar iris och många av mina favoritdofter innehåller noten men jag har inte hittat någon favorit som är ren iris. Le labos Iris 39 är fantastisk, men ingen ren irisdoft. Em, det finns viol i den, men jag vet inte om den liknar Dans tes bras eftersom jag inte testat den.

Har inte testat Iris silver mist heller. Jag har lite svårt för Lutens i allmänhet så det tar emot lite att beställa ett prov fastän jag är nyfiken.

rebella sa...

em: Har du provat Odoris Iris? Den är ganska fin, papprig och lite torr, skiljer sig rätt mycket från många andra irisdofter.

Kanske Ava luxes Midnight Violet, men den är svår att få tag på nu tyvärr. CdG Stephen jones är ju en annan osöt violdoft, själva violnoten kan påminna lite om den i Dans Tes bras, men annars är de extremt olika. På mig funkar Sonoma Scent Studios dofter inte så bra, men annars kanske deras Wood Violet kunde vara något?

rebella sa...

Helle: Iris Silver Mist är lite annorlunda mot det mesta från SL. (Kanske därför inte jag gillar den?) Som jag sa till em, så kan jag rekommendera Odoris Iris om man söker en lite torrare typ av irisdoft. Och DS & Durgas Orris Root är väldigt häftig (fast svår att få tag på).

em sa...

Tack för hjälpen! Wood Violet har jag funderat på. Har inte testat Odori Iris, ska kolla upp den och Iris 39 också. Fick hem ett prov på Keiko Mecheris Iris Poupre idag och den verkar lovande. Lite som Iris Nobile fast bättre verkar det som :)

pärlbesatt sa...

Jösses vad den låter spännande!