torsdag 13 maj 2010

Annick Goutal - Mandragore


Om Eau de Charlotte är en kort, men innerlig kärleksdikt (till en dotter, doften skapades till Annick Goutals dotter Charlotte), så är Annick Goutals Mandragore en magisk och mycket verksam trollformel. Ändå sedan jag först hörde talas om Annick Goutals dofter har jag varit nyfiken på Mandragore, men utan att testa den förrän nu. Annat har kommit i vägen och inte minst har jag varit lite tveksam eftersom många av dofterna visat sig ha så dålig hållbarhet på mig.


Nu har det ju till och med kommit ut en "flanker"(uppföljare) till Mandragore (Mandragore Poupre) och till slut gjorde jag slag i saken och beställde prover av båda två. I min näsa är Mandragore MYCKET bättre än sin efterföljare. Mandragore Poupre må ha lite längre hållbarhet, men istället saknar den all tillstymmelse till magi som jag hittar så rikligt i Mandragore!


Mandragore startar bubbligt och sprittande på min hud, pigga noter av citrus blir nästan som levande, de åtföljs av av en härligt fyllig doft av stjärnanis, som påminner om lakrits men mer kryddig, varm och framför allt komplex. Jag har bara ett litet duttprov, men denna korta fas av doften är vidunderligt underbar på mig. Jag dras med och förtrollas, Mandragore är humörhöjande, glad, lättsam och ändå på samma gång mystisk, magisk och unik. En inte helt vanlig kombination.


Öppningen varar bara en kort stund, snart anar jag inslag av mint, men det är en varm mintig doft, som mynta som jag precis gnuggat mellan fingrarna i trädgården snarare än syntetisk pepparmint i tuggummi eller tandkräm. På rak arm kommer jag inte på någon parfym med mintnot som lyckas gör mintnoten trevligare och samtidigt så intressant som i Mandragore. Det är som om kombinationen av noter tillsammans lyckas göra varje not mer intressant än vad den egentligen är, vilket ju förstås är precis vad parfymskapande handlar om generellt, men som blir extra tydligt just i Mandragore tycker jag.


Under doftens hjärta dyker en tydlig ingefärsnot upp och jag anar även lite kardemumma, samtidigt blir Mandragore också jordigare, mörkare och örtigare. Citrus-och anisnoten hänger med och bidrar nog till att liva upp det hela ganska mycket. Tyvärr så varar ju inte heller Mandragore särskilt länge på mig och efter knappt en timme är det som återstår en ganska platt doft, om än mild, god och trivsam. Jag skulle gärna testa att spraya Mandragore i lite rikligare mängd för att upptäcka hur den beter sig då. Trots sin inte särskilt goda hållbarhet på mig överväger jag starkt att köpa iallafall en miniflaska eller decant av Mandragore snarast! Tror också den kan vara en mycket trevlig sommardoft.


Alla som är nyfiken på Annick Goutals dofter bör testa Mandragore, den funkar på både män och kvinnor. Tycker också den är lite av en outsider bland andra Annick Goutal-dofter.





Pic: Misummer´s Eve, Edward Robert Hughes

6 kommentarer:

Helle sa...

Jag gillar också Mandragore bättre än MP. Jag beställde ett 2,5 ml sprayprov av MP från TPC och det dunstade (de har tydligen problem med vissa av sprayflaskorna) så snabbt så häromdagen sprutade jag på mig alltihop som var kvar. På kvällen sa min man "Du luktar gott! Kryddigt! Mmmm, liksom kryddigt. Du luktar kryddigt! Gott! Mmm..." och jag är en sån sucker för komplimanger så ja, jag överväger en decant av den. Vanliga Mandragore kan jag spruta i mängd, inte en chans att den håller mer en ett par timmar, i alla fall inte till läggdags ;)

Bipbap sa...

Annick Goutal er en ganske ny oppdagelse for min del. Trodde ikke det var et merke for meg, men hadde nok kun testet det mest uaktuelle. Elsker Songes Edp, og Ninfeo Mio var ikke verst. Har bestilt flere prøver fra TPC, men det tar kjedelig lang tid noen ganger ( bestilte 25. april ..) Tror jeg bestilte bl.a Madrogore, Songes Edt og Eau de Charlotte. Jeg så du også likte Songes. Var det Edp eller Edt du testet? Edp er himmelsk synes jeg, men vil teste Edt før jeg bestemmer jeg. Kommer til å kjøpe en av dem etterhvert. Du skrev et veldig fint innlegg om Eau de Charlotte, så jeg er spent på å teste den også.

rebella sa...

Helle: Hmm, sånt är tråkigt. :( Själv decanterade jag ur Gaiac idag och det rann jättemycket på sidan, tycker en sprayanordning på en så dyr parfym bör vara lite bättre.

Jag ska testa MP lite bättre, men jag blev så förtrollad av Mandragore att den bara kändes trist och platt bredvid, även om den nog varar lite längre.

rebella sa...

Bipbap: AGs parfymer är inte riktigt "jag" heller, men de undantag som finns är riktigt trevliga. Tror jag testat Songes Edp, men är inte säker. Ninfeo Mio har jag inte testat, men ångrar nästan att jag inte beställde den också...

Helle sa...

Rebella, Ninfeo Mio finns på NK så du kan testa den där när du kommer till Stockholm :)

rebella sa...

Helle: Det hoppas jag. :)