måndag 10 maj 2010

Krigler - Pleasure Gardenia 79


Genom ett byte har jag fått några prover på dofter från Krigler. Ett gammalt och anrikt parfymhus som dock legat i träda under ganska många år, men nu blivit återuppväckt. Krigler är nu ett New york-baserat företag och man har återskapat flera av sina historiska dofter. Mer om krigler,deras historia och deras dofter kan du läsa här: http://krigler.com/index.html


Jag kommer säkert att återkomma till fler av Kriglers parfymer, men bland proverna jag fick var det särskilt ett som jag blev ögonblickligt förtjust i; Pleasure Gardenia 79. Siffran indikerar vilket året doften först skapade, i det här fallet 1979, inte så tidigt som 1879, vilket gör Pleasure Gardenia till Kriglers yngsta parfym.


Pleasure Gardena startar med buller och bång, det är som om doften riktigt hoppar upp från min hud när jag tagit på den. Man kan tycka att de olika noterna knuffar sig fram för att vara först att nå mitt doftsinne, stark, tropisk blomdoft, något sött, saftigt och fruktigt, en svag doft att tobak, len, krämig vanilj, något kokosliknande, något tuggummiliknande och en hel massa andra intryck närmast översköljer mig. Min allra första tanke är att "oj, jag brukar ju inte vara så förtjust i tropiska, tunga blomdofter", min andra "men, hmmm... den är som... hmm... fin..." min tredje "okej, okej jag ger mig, jag kapitulerar".


Den här extremt spralliga öppningen varar inte särskilt lång stund, kanske för att jag inte sprayar på doften, men det som kommer härnäst är inte sämre, bara aningen mer vilsamt.


Pleasure Gardenia 79 är en mycket mångfacetterad doft. Den är på samma gång lugn, stillsam och komfortabel, men också ständigt förändrande, spännande och exotisk. Visst är det i mycket en tropisk, krämig, rentav kokosliknande blomdoft, men minst lika mycket elegant, sensuell och erotisk. Jo, ganska snart inser jag att Pleasure Gardenia är med bland höjdarna av erotiska blomdofter. Och den gör verkligen sin namne växten gardenia rättvisa, för visst har gardenians blommor något djupt sensuellt, köttigt och vällustigt över sig? Kanske rentav den mest erotiska av alla blommor? Faktum är att mellandottern för en stund förväxlar Pleasure Gardenia 79 med SLs Muscs Koublai Khan, det säger väl en hel del om Pleasure Gardenias erotiska aura?


Nu råkar ju Pleasure Gardena vara mycket mer än rakt av erotisk. Den lyckas dessutom vara ren, klar och nästan tvålig bitvis. Men, hela tiden med den där svulstiga, hudfärgade, vibrerande doften i bakgrunden. Den är ärligt oskyldig, ren, oskuldsfull och vit, men också närgången, naken och förförisk. Ärligt talat får jag nästan lite "Lolita-vibbar" av den, men det är svårt att förklara det utan att det blir negativt, för jag menar det inte på något depraverat eller osmakligt sätt. Det bara ÄR så helt enkelt. Vilket aboslut inte innebär att Pleasure Gardenia 79 skulle vara en flickaktig eller barnslig doft, för det är den lika lite som FMs Carnal Flower eller redan nämnda Muscs Koublai Khan... Ändå, lyckas Pleasure Gardenia 79 få mig att känna lite som en puma som lånat lammkläder om ni förstår vad jag menar? Och att det dessutom funkar!? Öööh, nej jag tror ni måste testa den själv känner bara att jag målar in mig i ett hörn.


Förutom slisk och snusk är den också aningen fruktig (jag känner en doft av päron), söt, len, och trots att den på något vis känns ganska diskret så virvlar den omkring mig med ett trivsamt och oregelbundet återkommande sillage. Tropisk är den delvis, men mer som ett besök på ett tropiskt spa i någon metropol än palmer, paraplydrinkar och sandstränder. Hållbarheten är god, iallafall 7-8 timmar och basnoten är mild, behaglig och mycket, mycket sexig. Pleasure Gardenia 79 har inte mycket av unisexkvalitet, utan är i allt en väldigt feminin doft.


Du måste, måste, måste prova om du är det minsta nyfiken på en bedårande, sexig, tvetydig och frodig blomdoft. Man kan beställa prover via Krigler hemsida, men har ingen koll på hur de postar till Europa etc. Jag kanske tar med mitt lilla knappt halvfulla prov till parfymträffen i Stockholm ifall någon skulle vilja provsniffa den.


Idag har jag fått lite trevliga prover från Luckyscent, bland annat Parfumerie Generales två nyaste och lite annat gott och blandat (två gardeniadofter bland annat), mer om dessa snart här på bloggen. Har du någon gardeniafavorit?





Pic: Omnia, flickr

2 kommentarer:

em sa...

Jag var på gardenia-jakt för ett tag sedan men gav upp när jag fann fracas som uppfyllda kraven jag sökte. Förutom att den inte luktar gardenia då ;)

Gardenia 79 låter onekligen som något för mig. Kanske är dags att ta upp gardena-jakten igen?

rebella sa...

em: Tycker riktigt mycket om den här. :) Ska strax testa PG nya Gardenia Grand Soir och så har jag ett prov på Gardenia petale ska bli kul att prova dem.