torsdag 27 maj 2010

Xerjoff - Oesel


Jag har haft turen att få testa parfymer från Xerjoff, ett italienskt parfymhus. Innan jag fick proverna visste jag inte mycket om Xerjoffs dofter, mer än att de presenteras i utsökta flaskor, innehåller högkvalitativa råvaror och prismässigt är bland det dyraste man kan köpa i parfymväg. Mer om Xerjoff kan ni läsa här: http://www.xerjoff.com/


Jag hoppades förstås att dofterna skulle vara riktigt bra, men hade inga överdrivna förväntningar då jag tidigare har testat riktigt dyrbara parfymer utan att bli så där jätteimponerad. Men, Xerjoff visade sig vara allt det jag hade hoppats att Amouage skulle vara.


Vanligen när jag bestämmer mig för att skriva om några parfymer från ett och samma parfymhus, brukar jag spara min favorit till sist, men med Xerjoffs dofter har jag bestämt mig för att göra tvärtom. Jag börjar med min favorit direkt, nämligen Oesel. Oesel är en del av Shooting Stars kollektionen, en serie parfymer uppkallade efter ett meteoritnedfall över Sibirien. Varje flaska i Shooting Stars kollektionen pryds av ett meteoritfragment. Du kan köpa Oesel och andra Xerjoff-dofter hos bla. Aus Liebe Zum Duft i Tyskland, priserna börjar vid 250 euro för 50 ml... och... ja... inte för att jag har de pengarna, men om jag hade... Oesel är värd varenda krona!


Xerjoff lyckas i Oesel förena bekvämlighet, lyx och skönhet med spänning, charm och avancerad parfymkonst. Oesel känns så riklig, överflödande och välfylld att jag tvivlar på att det är möjligt att fylla en parfym med mer godsaker än vad som lyckats i Oesel.


Oesel förvandlar mig till ett litet bi, eller en fjäril, en kolibri eller möjligen en bedårande gyllene liten fe med vingar som lever hela sitt liv i ett akaciaträd, bland gyllene moln av blommor, pollen och kostbara droppar av den sötaste nektar. Oesel smeker mig som solens varma strålar. Oesel är överflöd, ett ymnighetshorn, utstrålning och makt som en antik gudom. Oesel är guldgul och mjuk som fjunen på en liten kyckling. Oesel är pudrig, krämig, soligt blommig och bedårande. Oesel får mig att drömma i vaket tillstånd och följer mig när jag sover...


Noter, förutom akaciablomma är apelsinblom, petitgrain, jasmin sambac och bulgarisk ros. Oesel är något lättare i öppningen, men strax följer hela härligheten, hjärtnoten är närmast sömlöst blandad, jag kan inte riktigt urskilja någon enskild blomma, utan det blir som ett bedårande, fylligt och gyllengult blommoln. Jag sveps verkligen in av Oesel, den undersköna doften förvandlar min bleka hy till guld.


Parfymerna från Xerjoff väcker en sådan glädje, förundran och tacksamhet i mig. Inget av de andra riktiga high end-märken har lyckats med det. Oesel är den som fångar mig mest, men när jag suttit och försökt bestämma vilka av alla Xerjoffs dofter jag ska skriva om har det varit svårt att inte ta med alla, de flesta är tillräckligt bra för att förtjäna en gedigen recension, även om förstås inte alla passar just mig lika bra.


Oesel är en långsam doft, en doft att bara vara i, men när basnoten sakta gör entre anar jag varför Oesel egentligen är ämnad för män. Den varma, träiga basen har vissa maskulina inslag. Det här bidrar bara till att göra Oesel mer intressant för mig. För generellt kan man inte påstå att Xerjoffs dofter är banbrytande, provocerande eller radikala, de förvaltar snarare det bästa inom parfymkonsten än förnyar den och ändå... Oesel är tack vare de maskulina inslagen ändå på gränsen till provokativ. Provokativt vacker, på en man eller en kvinna... spelar inte någon roll för mig.


Oesel kan vara min heliga graal inom parfymeri. Jag brukar ifrågasätta märken som väljer att presentera sina dofter i allt för dyra flaskor. Men, flera av mina favoritdofter från Xerjoff är så bra att de inte vore värda att förvaras in något annat än en lika vacker flaska. Varje doft är som en stor vacker ädelsten, något man kanske inte gärna hänger från halsen i ett plastband? Samtidigt är jag ju plågsamt medveten om att dessa flaskor bidrar till att Xerjoffs parfymer är utom räckhåll för mig. Och att jag hoppas att de som har råd att köpa dem faktiskt förmår och förstås att uppskatta de utsökta dofterna.


Jag funderar på att spara ihop till en alldeles egen flaska av Oesel. Har du någon älskad parfym som egentligen är alldeles för dyr för din budget? Som du ändå har köpt eller hoppats på att få råd med?





Pic: Pbase

7 kommentarer:

Bipbap sa...

Mmmm .. Virker som noe jeg vil like veldig godt. Det du skriver er omtrent det samme jeg vil si om Caron - Farnesiana. Ikke sikkert de er like, men gyllen, myk, pudret og fyldig. Akacia er vel omtrent det samme som mimosa og cassie vel? Farnesiana er sikkert mer oldfashion type, men har du prøvd den?

Må innrømme at jeg ofte unngår å teste de aller dyreste parfymene. Har hatt Xerjoff foran meg på Harrods, men rørte de ikke ..

Unknown sa...

Guld och puder och pollen nektar.... suck! Låter som själva himmelriket för ett honungsbi :)
Jag har testar XXY från Xerjoff, som jag tyckte var helt underbar, en lädrig blomdoft som jag uppfattade den. Problemet är att jag bara sett den på Aus Liebe Zum Duft i en flakong av muranoglas. För min del hade det iofs gärna kunnat vara fönsterglas så hade priset kunna vara lite lägre än de där 5-600 euro som den kostar....!

pärlbesatt sa...

Grattis till barnbarnet (såg rubriken på annat inlägg).

Snälla du, kan du hjälpa mig komma på vad en parfym eller ett parfymhus heter?

Jag testade en parfym på ett galleri som nu lagt ner och är en Ginot, i Stockholm. Parfymen tror jag kom från ett österrikiskt hus, men jag har googlat ihjäl mig utan att hitta.

Jag tror den hette nåt med Gold men jag minns inte. Det är en silhuett av en kvinna på flaskan/kartongen. Tror det var sån där pysch-grej med boll till.

Förstår att det är uselt med ledtrådar, men du om nån kan råka veta...

Tacksam för svar, som det heter. Och det är inte särskilt jätteviktigt, jag blir bara sååå frustrerad av att inte minnas.

Jo, husets namn kan ha varit ett personnamn.

rebella sa...

Bipbap: har inte testat den och överhuvudtaget inte så många akacia/mimosadofter. Kan ju kanske hoppas på att hitta någon som inte är så dyr som jag också gillar mycket. :)

Egentligen skulle jag inte behöva en stor flaska av någon av Xerjoffs, men jag tror inte det är ofta man hittar decanter på dem tyvärr. :(

rebella sa...

Nina: XXY är ju bra mycket dyrare än oesel. Det tänker jag också lite på när jag testar en doft, nästan 6000 för 15 ml näe, det är ingen parfym värd enligt mig och då betalar man ju så mycket bara för flaskan liksom.

rebella sa...

Pärlbesatt: Har kollat runt lite, men inte hitta något som verkar stämma. Har själv ingen aning om vad det kan vara, men om jag vid något tillfälle råkar snubbla över något som kan vara den så ska jag försöka komma ihåg att hör av mig.

pärlbesatt sa...

Det fanns ett par tre dofter i serien, eller märket. En med grön eller mint-färgad kartong, den jag letar efter och så nån till. Det är så fantastiskt enerverande att ha det där, så nära, men precis utom räckhåll... Men det lär väl dyka upp, när jag slutat bry mig.

Det var en parfym jag övervägde att köpa, då. Ingen verklig tio i topp-hit, men trevlig nog.

Och så skulle jag vilja hitta nånstans att säkert köpa 7e sens, från Sonia Rykiel, som jag älskade när den kom, och saknar än. Fast jag vet inte om jag skulle älska den lika mycket idag. Diva, från Ungaro, som jag också älskade tyckte jag inte så mycket om sist jag kände den, i höstas, i Paris..

Men tack för hjälpen! :)